Felmärkt bur?
Köpte en meldgaard-bur idag med mått 120x68x60 på en zooaffär. Mätte den när jag kom hem och den är endast 119x61x55… Är det vanligt att de är felmärkta? Känner mig lurad. Skälet till att jag valde en 120 cm bur var just att den skulle vara ungefär lika bred (68 cm) som en 140 cm bur. Därför kändes det ok. Ringde tom och frågade innan om måtten… Så lastade bara in den i bilen och åkte. Vet inte vad jag ska göra riktigt förutom att prata med dem i djuraffären då. Suck.
Mätte du efter de yttersta kanterna och fick de måtten? Tycker det är lite konstigt att det bara skiljer 1cm på längden men mer på höjden och bredden. Vet faktiskt inte om det är vanligt att det avviker så eller inte men om du är missnöjd borde du väl kunna byta buren och mäta i affären så att det blir rätt? :)
Det är vanligt att det diffar 1-2 cm, 120 burar är faktiskt rätt sällan 120 cm långa, enligt min uppfattning. Men 61cm bred istället för 68 och 55cm hög istället för 60 är ju faktiskt ganska fult. Jag hade klagat.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ja visst är det fult! Blev helt paff. Buren är stabil och har hög botten, precis som jag vill ha. Men med fel mått nu då… Mätt den flera ggr om. Jag har jagat runt här i stan efter 140 cm på andra ställen men går bara att beställa via butik eller själv då. Har inte hittat någon jag gillar hittills så tänkte att jag kör på den här just pga dess mått. På detta ställe finns bara 120 och 150 cm av märket meldgaard. 150 känns alldeles för stort. Ska prata med dem imorn iaf.