Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 550 ggr
Misscat
0

Ny

Jag har nyligen fått hem en kaninunge. Jag har några frågor till er som är vana. 1. Jur får jag kaninen tam? Nu springer den in i huset så firt jag kommer. 2. Hur länge ska jag låta janinen vara i fred innan hag rar ut den ur buren för att gosa? 2. Vad för typ av toa ska jag ha i buren? 3. Vad ska jag ha för matrial i toan i buren? 4. Hur länge ska jag låta kaninen vara innan jag släpper ned den på marken? 5. Finns det någon bra ålder då man lär kaniner att använda koppel?

Irmelinis
0

Hej och välkommen! 

Hur gammal är din kaninunge? 

1. Lyft och bär den så lite som möjligt, de flesta kaniner gillar inte det och om du lyfter den flera gånger om dagen (speciellt nu i början) så kommer den inte lita på dig. Låt den vara och försök locka ut den med lite pellets eller en bit gurka. Men vill den inte komma ut, så är den inte redo för det. Man får ha MYCKET tålamod och ge kaninen MYCKET tid (alltså flera veckor) på sig att känna sig trygg och bekväm hemma. Ha burdörren öppen så den själv kan skutta ut på golvet, lägg dig ner och läs en bok eller något, så den vågar komma fram till dig och förstår att du inte är farlig 🙂

2. Det beror på kaninen, verkar den rädd så låt den vara. Man kan inte tvinga fram gos från en kanin, du får gos när kaninen vill att du ska få gos 😉 Jag skulle ge den åtminstone två-tre veckor nu i början, det blir så himla mycket nytt på en gång för en liten kaninunge.

3. En liten kattlåda i plast brukar funka, eller en hörntoa för kaniner. 

4. Du kan ha spån, papperspellets (Toa-lätt kattströ) hampaströ eller något annat som suger upp bra. 

5. Menar du innan du släpper den ute på gräsmattan? 

6. Från 4 månaders ålder kan man börja träna med sele och koppel 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Misscat
0

Tack. Den är 13 v. Ja innan jag kan ha den ute. Om jag har spån i toalådan. Känner kaninen då skillnad på sin toalåda o burbotten matrialet som oxå är spån? Om inte vad ska jag då lägga som bottematerial i buren?

Irmelinis
0

Ja, de brukar bestämma sig för ett hörn i buren där de vill göra sina behov, så får man ställa toan där. Ha den under eller precis intill höet, för de bajsar och kissar mest när de sitter och äter, så kommer det mesta på samma ställe. Det brukar gå fint att ha spån både i toan och övriga buren. Om kaninen ändrar kiss-hörna så kan du flytta toan dit. 

Du kan ha den ute redan nu om du har en bra Hage (ej kompostgaller då kaninungar kan ta sig ut genom hålen, man får sätta hönsnät längst ner på gallret) eller om du har en inhägnad altan. Ha den inte lös, för man vet aldrig var en liten kaninunge springer nånstans, de är väldigt bra på att gömma sig och rymmer den så är det jättesvårt att få tag i den. Ha den ute i Hage (eller ta gallret från inneburen) och sitt med den utomhus, eller vänta en månad till, tills du kan ha den i sele och lång lina.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ra-17
0

Jag har eldningspellets i en ganska stor hörntoa. Det tycker jag fungerar bra! :-)