Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 514 ggr
Elin1992
0

Kastrering

Jag skulle vilja kastrera min hane, har velat det ett tag nu men har inte vågat. Han är så rädd av sig… Kan det vara dumt då att söva honom? Större risk?

[Melbun]
0

Helt riskfritt är det ju aldrig men en frisk kanin klarar det fint. De sövs med gas och ingreppet är över relativt fort. Så kan de klippa klor och kika honom i munnen samtidigt. Bara att gå till en kaninkunnig veterinär så ska det inte vara några problem.

Irmelinis
0

Det brukar gå väldigt fint och snabbt, tror inte du behöver oroa dig!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elin1992
0

Ok tack för svar :)

aliiciaj
0

När min kanin skulle sövas sa min veterinär till mig att det inte är speciellt stor chans att min kanin skulle dö av narkosen för hon var i bra kondition. De kaniner som dör är ofta i dålig kondition, till exempel överviktiga, underviktiga, förkylda med mera. En ägare som bryr sig om sin kanin och sköter om den rätt bör inte ha mycket att oroa sig över när det gäller sövning. Kaninkunniga veterinärer idag är väldigt duktiga på att söva kaniner på ett sätt som minskar riskerna rejält. Min kanin blev sövd en gång trots att hon hade en ganska kraftig infektion i kroppen (operationen gick ut på att ta bort var) och trots det klarade hon det. Kaniner tål mer än vad man tror :) Viktigt är bara att det är en kaninkunnig veterinär som utför operationen.

Alolidoda
0

Helt riskfritt är det ju inte. Min förra kanin gick bort pga narkosen och han var varken gammal eller överviktig/sjuk.

[Melbun]
0

#5 Vet du om han sövdes med gas eller ej? Det är ju inte så vanligt men tråkigt att det hände. ):