Fet kanin?
Hej! Jag har haft en kull nu i ca 10 veckor, alla är sålda förutom en som jag har kvar. Jag ger den Max en matsked pellets för mer så syns tarmavföringen. Han har hela tiden tillgång till hö, gräs och vatten. Jag ger honom pelletsen på morgonen och varje gång käkar han allt på en gång. När jag håller honom märker jag att han har blivit lite större, är det pga att han växer/blir större eller min fråga, kan en kanin bli fetare/lägga på sig pga mkt hö, gräs och vatten? Det stämmer väll inte??
Klart att de kan lägga på sig när de äter mycket, du kan ta bort pelletsen, gräset på sommaren räcker gott och väl.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Ta bort pelletsen som ovan skriver, räcker gott och väl med gräs, vatten och hö på sommaren, ge även grenar att tugga på så blir det super 😃
(Jag blandar gräs och hö t.ex)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Har hört att de kan gå upp i vikt av gräs. Men trodde pellets var bra för växande kaniner pga protein och mineralerna i det, och en matsked är inte mycket alls. Fast det beror ju på hur mycket han får komma ut ur buren och röra på sig också.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ella som jag har, är överviktig trots att jag tagit bort pellets helt.
Hon får hö, gräs och vatten xD Morotsbit väldigt få gånger :P Och grenar såklart :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, jag vet att jag inte ger mkt pellets men jag kan inte ge honom mer för då äter han inte upp tarmavföringen:/
Okej, tack!
#5 Många kaniner behöver inte pellets. Men äter han tarmavföringen om han inte får pellets? Vad ger du för sort?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.