Hörselgång
Alvin har kliat sig mycket i öronen den sista tiden och ruskar ofta på dom. Såg en konstig beläggning längst in i hörselgången, endast i ena örat. Någon som vet vad det är?
Medarbetare på Jättekanin.
En av mina kaniner ruskar och kliar sig i öronen väldigt mycket när hon fäller i ansiktet och runt öronen, kanske kan vara samma sak i detta fall. Det som är längst in kan vara öronvax, men det kan ju också vara någon ohyra. Men är det ohyra brukar de ha ganska mycket mjäll i öronen och öronskabb har jag för mig att man kan se med blotta ögat. Har kaninen liggandes öron? De brukar ha lite lättare för att få öronproblem.
Kan även vara en öroninflammation, om de inte ger sig är det nog lika bra att gå till veterinär :)
#1 Jaha, okej. Kan ju kanske vara öronvax bara då, tycker bara så synd om honom då han verkar så besvärad av det. Han håller även huvudet på sned ibland och har lite dålig balans. Han brukar sätta sig på rumpan när han står upp och sen ramla bakåt på rygg. Nej, han har stående öron :) #2 Ska nog fundera på veterinär faktiskt
Åh passa dig för problem med öronen så det inte leder till en infektion i innerörat. Det påverkar balansen och kan bli riktigt illa så ta dig till veterinären så snart som möjligt.
Ja om du skriver att han har dålig balans så tycker jag du ska kolla upp det hos veterinären. Både en infektion och ohyra påverkar balansen hos kaninen.
Åk till veterinären. Låter inte bra…
Tycker som ovanstående, låter inte bra med dålig balans samt problem med öronen. Skulle kontakat veterinär. Hoppas din kanin blir bättre.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Förresten, har han utsatts för någon stressig situation på senaste?
Ska ringa veterinären direkt imorgon! Har dessvärre ingen skjuts, så får bära honom i transporten en bra bit..
#8 Nej, inte vad jag kan komma på
Det behöver ju inte vara något allvarligt nu men med egna erfarenheter så vet jag att det kan bli. Kom hem efter en utekväll och hittade en kanin som bara snurrade med huvudet och ramlade när han försökte gå. Då var det troligen en infektion i innerörat som påverkat balansen på honom. Har man otur så blir de inte 100% bra utan har kvar en del problem. Misstänker man att något är fel är det ju alltid bra att få djuret undersökt i tid :)
Inte för att göra dig allt mer orolig började jag fundera på pasteurella. Har själv ingen erfarenhet av pasteurella och dem flesta fallen jag har sett här på iFokus har ögon, näsa runnit. Men läste på agrias hemsida att symtom kan vara att kanin lägger huvudet på sidan som du beskriver och balansproblem. Jag tror inte att det är pasteurella då din kanin har klåda vilket jag inte kan läsa som symtom för psateurella. Din kanin har inte heller utsatts för någon stressig faktor vilket kan vara en utlösade faktor för pasteurella. Någon som kan mer om denna sjukdom får gärna rätta mig. Vilket fall skulle jag kontaktat vet. Här är agrias artikel du kan även läsa om öronåkommor här: http://www.agria.se/smadjur/artiklar/sjukdomar-och-skador/sjukdomar-hos-kaniner/ Vad det än kan vara så får vi hoppas att din kanin blir bra igen! Kram
#10 Ojdå..jo då är det ju verkligen bra att kolla upp fortast möjligt. För säkerhetsskull!
#11 Han har ju även hållit på o nyst ett bra tag, men skulle tro det har med att han är överkänslig mot damm att göra. Men ska se till att få honom ordentligt kollad på alla punkter hos veterinären!
Tack för länken, och tack för omtanken. Det ska nog lösa sig till slut
Åå hoppas det blir bättre!☺️