Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1060 ggr
Cajsis7
1

Ojämna bajspluttar?!

Min kanin håller på att börja använda sin toalåda så idag skulle jag lägga över lite bajspluttar som låg utanför toan. Men då såg jag några ojämna bajspluttar (lägger in bild)… Vad kan det betyda? Är det något som jag behöver oroa mig över? Är en överdrivet orolig kaninmamma här hemma(som vanligt när minsta lilla händer min sötnos)

Zingo

Cajsis7
0

Nu kanske jag kan få upp en bild…

Zingo

Cajsis7
0

Zingo

Cajsis7
0

Det funkar inte, försöker med bild semare

Zingo

Ljungåsen
0
Cajsis7
0

Tack för tipset #4 Har läst på och det liknade på pricken bajspluttarna med päls i, plus att han fäller sjukt mycket just nu… Men det står att man ska hjälpa kaninen med fällningen om det är päls i bajset, men vad menas egentligen med det? Ska man bara borsta kaniner eller ska man göra något annat också?

Zingo

Ljungåsen
0

#5 Jag tolkar det som att man ska borsta/kamma kaninen. Och försöka bli av med så mycket lös päls som möjligt.

Cajsis7
0

Okej jag tog ut honom och borstade bort ganska mycket päls, mn det är fortfarande väldigt mycket kvar(av det han har fällt) som jag inte har fått bort. Han är inte så förtjust i att bli borstad så jag vill inte strässa upp honom för mycket…

Zingo

[ida_hjertzen]
0

Snor denna tråd lite men Sigges pluttar är typ lite äggformade.

Magen känns inte spänd eller så men är detta något som jag borde oroa mig över??

Har inte tänkt på bajset innan men när jag läste artikeln om bajs hos kaninmagazinet blev jag lite orolig :)

Idakarrlsson
0

#8 Hur mkt grönt och pellets ger du honom? :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Ljungåsen
0

#7 Du kan försöka borsta varjedag tills fällperioden är över. Det brukar inte hålla på så himla länge. #8 Om bajset är äggformat men magen mjuk så är det förmodligen bara en lätt obalans i tarmarna, inget akut alltså. Jag har en kanin med kinkig mage, och när hennes bajs blir äggformat brukar hon få ett par sådana här om dagen i ett par dagar. http://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit

[ida_hjertzen]
0

Okej tack för svare

#8 jag ger honom 2 msk pellets per dag och lite ruccola. Han får ju också vara ute och äta gräs under hela dagen :)

Idakarrlsson
0

#11 Okej. Det kan ju vara så att ifall man ger för mkt grönsaker får dem inte i sig tillräckligt med fibrer som magen behöver för att fungera bra. Du verkar ju inte ge så mkt grönsaker och att beta en dag i Hage borde inte vara något problem för en kanin som vant sig vid gräs. Jag tror inte du behöver oroa dig men håll koll så han äter ordentligt med hö och så att själva höet är i bra kvalité så han uppmuntras till att äta det :)

[ida_hjertzen]
0

Okej tack :) <3

Cajsis7
0

#10 okej ska försöka borsta honom varje dag tills fällningsperioden är över. Däremot så pågår hans fällningsperiod ganska länge, ett par veckor (kanske inte e så länge men aja) så han har redan fällt i någon/några veckor….

Zingo

Idakarrlsson
0

#13 Inga problem :)

#14 tips? på bra ´"borste" är FURminator. Kostar en del men bättre får man leta efter :)

Cajsis7
0

#14 okej tack för tipset, men är inte säker på att jag får köpa en sån bra borste när vi redan har en….. Får väl sitta och kämpa samtidigt som han käkar 🤪

Zingo

Idakarrlsson
0

#16 Jaha, men bästa borsten jag någonsin haft. Det är bara att kämpa på, jag är inte ett dugg avundsjuk på dig haha 😃

Cajsis7
1

#17 HAHA ja det förstår jag 😂

Zingo