Tjuvparning, grattis!
Jag var med i en kikgrupp som någon startade som riktade sig mot just personer som är intresserade av kaniner. Då var det någon som skrev såhär: " idag föddes 5st ungar hos mig (fast tjuvparninge då" Och då började folk skriva "vad kul!" "Grattis" "grattis grattis!!" Men det är väl inget att gratulera för? Det känns ju bara som att tjuvparningen var planerad. För att personen ska ha en anledning till att para sina kaniner för att få söta kaninungar. Då blev jag borttagen från gruppen pågrund av att jag spred negativ energi och "hat" (??) när jag frågasatte varför de grattade personen. Vad tycker ni?
Frida
även om det är tjuvparning så är antagligen uppfödaren seriös ? med andra kullar, därav är det ju lika mysigt även om de kanske inte var dem färgerna eller vad de nu var för fel på tjuvparningen :)
❤️
#1 nej personen är ingen uppfödare. Personen har några få kaniner gissar jag på.
Frida
#2 jaha, men då är det ju oseriöst, varför kalla det tjuvparning? förstår hur du tänker då :)
❤️
#3 Alltså, kaninerna parade sig utan att det var planerat. De rymde väl till varandra eller nåt. ;)
#4 jaa haha det vet jag ju ;) men om man ändå inte är seriös, varför kalla det något när det är enda kullen och inte ens menat? hah vet inte hur jag tänker riktigt 😃
❤️
Varför får man inte gratta när det handlar om en tjuvparning? Visst har man som ägare ansvar att se till så att oplanerade kullar inte kommer till världen. Antingen kastrerar man sina kaniner eller så ser man till så att de absolut inte kan ta sig in till varandra. MEN "olyckan" kan hända vem som helst och då får man göra det bästa ur situationen. Är parningen ett riktigt misslyckande, t.ex. att någon av föräldrarna bär på någon genetisk defekt, då får man ju kastrera honan så fort som möjligt ifall man är medveten om tjuvparningen (så vida inte honan ska gå i Avel med andra hanar i framtiden). Eller så får man ha ihjäl ungarna vid födseln eller se till så att de utvecklas åt rätt håll och upplysa köparna om defekten som KAN uppkomma senare.
Är båda föräldrarna däremot friska och krya så ser jag inga problem i att folk gratulerar. Man måste inte vara en seriös uppfödare för att klara av att hantera en kull. Kanske ger den här kullen personen kunskaper om uppfödning så att denne vill fortsätta på ett seriöst vis. Kanske inser personen att uppfödning inte är dennes grej och kastrerar sina kaniner för att undvika att samma sak åter igen ska hända.
Ungarna är hur som helst födda och då får man som sagt göra det bästa av situationen. Att andra gratulerar betyder absolut inte att tjuvparningen var planerad! Sedan kanske den var det och det är som du säger, men av vad du skriver så skulle inte jag döma personen så.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#6 det jag ville få fram typ, riktigt bra ! :)