Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1203 ggr
Kaninlovers2
1

Min kanin bits

Hej, jag har en hane och en hona, honan bitts inte alls. Men hanen bitts ofta när man ska klappa honom. Hanen är lite kaxig då och då men vet någon varför? Tacksam för svar!😊

Ravynsfair
1

Han bits nog för att han blir uppspelt och känner av doften från honan. 
Hur gammal är han?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Kaninlovers2
1

6- 7 månader ungefär.

Ravynsfair
1

Kan ha med könsmognaden att göra, då testar pojkarna gärna sina gränser :)
Tillåt inte honom att hålla på så. 
Flytta bort honom lugnt men bestämt när han börjar. 
Putta inte och håll på, då triggar du bara honom.

Kaninlovers2
1

Ok tack så mycket för svaret!😊

[Sockertoppens_kaniner]
0

Bor de tillsammans? Är någon av de kastrerad?

Kaninlovers2
0

Nej. Ja de bor tillsammans😊

Ravynsfair
1

#6 Ta omedelbart isär kaninerna och se till att de har en varsin bur.

Kaninlovers2
0

Varför det? De trivs ju tillsammans jättebra.

Ravynsfair
2

Om båda är fertila så kommer det bli ungar såklart vilket inte är så smart! 
Dela dem, kastrera hanen och sätt ihop ett par veckor senare. 
Det räcker med alla oönskade och oplanerade kaniner som finns i världen :)

Irmelinis
1

Kanske han bits för att han är stressad av att gå med en hona som blir brunstig rätt ofta? Kanske han försvarar sitt revir (sin hona) mot dig när du vill klappa honom? Kastrera honom, så slipper han utsättas för den stressen av att vilja para sig hela tiden. Det är bäst för honom, bäst för honan och bäst för dig.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Katniss
0

#9 Vill bara tillägga att det är bäst att kastrera båda. Du menade säkert båda men det framgick inte så tydligt :)

R.I.P. Anton 💔

Ravynsfair
0

Hanen till att börja med tänkte jag iallafall även om det är allra bäst att kastrera båda :)

Kaninlovers2
0

Men jag vill ju att honan ska födda ungar.

Kaninlovers2
0

Min hona födde tre ungar 7 juli. Men 8 juli dog en av de och 10 juli dog båda med… De som dog 10 juli var för att honan aldrig diade de… För att hon inte visste hur man skulle dia helt enkelt. Men den som dog 8 juli såg sjuk ut.

Katniss
0

#14 Du kanske ändå inte borde ha dem tillsammans hela tiden om du inte vill att de ska kastreras? Som andra sagt ovan hanen kanske blir stressad.

R.I.P. Anton 💔

Kaninlovers2
0

Ok, nu vet jag det😊

Elsaharr
0

Det är inte bra att två fertila kaniner bor tillsammans då det finns risk för dubbelparning osv.

Zingo ;D

emms
2

Om du inte visste det redan så kan kaniner ha två kullar i sig samtidigt och föda kullar med väldigt täta mellanrum. Det är därför man bara ska ha honan och hanen tillsammans under PARNING. Dom ska inte gå med varandra längre då hon kan föda en kull och sedan 2 veckor senare få en till som hon blivit dräktig med senare. 

Hon kan även bli dräktig precis när hon fött och då kommer det ungar efter 4 veckor igen. En hona klarar ofta inte av att dia två kullar samtidigt, det sliter på henne väldigt mycket och hon lär bli underviktig och sjuk om du låter detta hända.

Om du ska avla, läs på! Läs på enormt mycket. Du verkar inte ha kunskapen om att avla nu. Vad gör du om honan får problem med att föda och måste avlivas direkt? Vet du hur man kollar kön på kaninungarna? Vet du hur och när man ska kolla att dom har ett korrekt bett? Vet du vad föräldrarna har för stamtavla eller liknande så att du kan se till att ungarna inte blir missbildade och sjuka längre fram i livet? 

Det finns jättemycket man måste vara beredd på när man avla, det är inte bara söta kaninungar och päls utan det händer grejer som kan vara väldigt läskigt och ledsamt. Att ens kanin dör under förlossning är inget roligt men det händer. Kaninungarna kan födas med en missbildning så man måste avliva dom och detta är något många inte klarar av.

Snälla tänk efter innan du föder fram nya djur i en värld som har alldeles för många hemlösa djur. Det behövs inte fler kaniner i dagens samhälle. Bara gå in och kolla på blocket så ser du hur många kaniner det är som söker hem…

Emma

emms
0

Dessutom bör du inte avla på en hane som är aggressiv. Detta ärvs ner till ungarna.

Emma

zemlathebunny
0

Hur gammal är honan?

emms
0

#20 Båda är runt 6-7 månader har hen skrivit i en annan tråd :/

Emma

zemlathebunny
0

Då kan ju inte hon ta ungar på honan! Honan är alldeles för ung. Läs på före du avlar!!!

Katniss
0

#14 Så hon är ca 6 månader och har redan fått ungar? :o

R.I.P. Anton 💔

zemlathebunny
0

Ursäkta men sånt här blir jag väldigt irriterad över. Inte så konstigt att ungarna dog, om honan bara är 6-7 månader

Elsaharr
0

#23 Ja det verkar som det :/ Klart att honan inte var riktigt mogen att ta hand om ungarna.

Zingo ;D

Katniss
0

Sära på kaninerna direkt. Om du nu måste avla på henne vänta tills hon är i alla fall 1-1 1/2 år. Och läs på ordentligt under tiden.. Om hanen bits bör han inte avlas på i min mening.

R.I.P. Anton 💔

Kaninlovers2
0

Jag har nu särat på mina kaniner.

Kaninlovers2
0

Nu när jag har särat på mina kaniner går det bra att lägga de tillsammans en liten stund och sedan sära de igen? Det är som ett besök kan man säga.

Katniss
0

#28 Finns ju risk att de parar sig.

R.I.P. Anton 💔

zemlathebunny
0

Nej gör inte det.

EmmasBella
0

#30 nu när du har särar kaninerna låt dom ej träffas! De blir ju som inge bättre! Honana kan då bli tjuvparad och eftersom att hon är för ung kommer säkert hon skita i ungarna å överge dom!

zemlathebunny
0

Alltså läs på före du skaffar kanin!!!

Smultrondraken70
0

#28 besök? Hur motiverar du det "besöket"??

Kaninlovers2
0

Jag menade att de typ kan leka tillsammans en liten stund. Men ska inte lägga de tillsammans längre. De får vara i varsin bur, tack alla😊

Irmelinis
0

Jag tror ett sådant besök bara stressar dom, tyvärr. Det blir ingen ordentlig tid för dem att knyta kontakt och förstå vem som är dominant, det kan bli så att de varje gång måste "börja om" på sin relation när de träffas. Kastrera en av dem och ha dem tillsammans sedan 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninlovers2
0

Ok, tack😊