Behöver råd!
Har en långhårig omplacerings-kanin. Han är jättesnäll och så, men det är bara det att han hatar (!) att bli borstad. Han blir skiträdd och springer iväg. Kan inte heller lyfta honom, för då får han panik. Hur kan jag göra borstningen bättre för honom? Har fått åka till veterinären och raka bort tovor pga detta problemet. Vill inte ha några elaka kommentarer om att jag är dålig kaninägare, för detta är min första kanin! Tack på förhand! :)
Bra fråga, det enklaste är väll att nån håller fast kaninen och en kammar, och att man gör det med lagoma mellanrum, eller att man tar något som han älskar å så medans han äter så kammar man☺️
Vi har en som är närapå omöjlig att klippa klor på, men vi gör så att han får gnaga på ett äpple som en av oss håller i, sen klipper den andra av oss klorna. När han har äpplet att gnaga på, då bryr han sig inte om att vi fixar klorna, han är helt fixerad vid äpplet. Kanske funkar med nån sån variant när ni ska borsta honom?
Det är nog en bra idé att vara två, och att borsta lite och ofta. Klipp bort de partierna som är värst, så går det fortare. Eller raka ner honom helt och bestäm sedan att du ska borsta 2 minuter varje dag, så att pälsen håller sig tovfri. Passa på att borsta när du ändå lyfter ut honom ur buren (för att ta ut honom i Hage eller liknande).
Kanske kan du lägga nåt gott i en transportbur och få honom att gå in där, så att du kan lyfta transportburen med honom i.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Först bör du bygga upp hans förtroende till dig så att han inte är rädd för att bli buren. Det kan du göra genom att bara umgås med honom, mycket, på ett lugnt sätt som passar honom. Sedan finns det kaniner som helt enkelt bara inte känner sig bekväma i att bli burna och då måste man acceptera det då alla är individer. Men jag tycker du ska prova först och se om det går att lära honom att det inte är något farligt. Det med borstningen känns ju ganska viktigt eftersom att han är långhårig. Mitt tips? är att ha honom i knät när du borstar honom, på ett neutraltställe (dvs ett ställe han inte varit på innan). Sitt heller inte på marken, utan på en stol t.ex. för då har han inte lika lätt att smita undan. Jag brukar sitta inne på toalocket i badrummet när jag borstar och klipper klorna på min kanin och det funkar hur bra som helst. Hoppas det löser sig!
Har inte läst genom alla kommentarer så kanske upprepar mig. Men har du provat att lägga en handduk över kaninens ögon? Kan lugna honom. :)