Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1224 ggr
[Melbun]
0

Kaninen äter sitt strö

Fick precis hem en testpåse cats best öko plus att ha i toalådan. Kaninerna visade visst intresse men en skulle till och med äta av det(!) Man blir ju såklart orolig att han ska sitta och vräka i sig av sitt strö hela natten och få stopp i magen. :S Är det vanligt att de får för sig att äta av sitt strö eller testsmakar han bara för att det är nytt? Toa-lätt vill jag helst inte gå tillbaka till.. Hampaströ fanns endast i 150l. Finns det verkligen inget annat bättre strö? Är det skadligt ifall han får i sig endast lite? 

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/cats_best/cats_best_kattsand/294360#more

RebeccaG
0

Min ena hare käkar småsten och maccadam när vi är ute och springer(om jag stannar med henne då :P) och hon lever fortfarande.
Däremot är det en risk som du säger för 'stopp i magen', så är du orolig tycker jag absolut att du ska byta. 

Vad har du för strö i resten av buren? :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Melbun]
0

#1 Har inget strö i buren. De är ju lösa i eget rum så burarna (100x50 och 120x60) är mest för att jag behöver hänga höet någonstans, och för att jag ska slippa hitta toan upp och ned på andra sidan rummet. Alltså sitter de egentligen aldrig i buren annat än när de själva äter eller använder lådan. Toalådan tar i princip upp halva buren så det man ser som "strö" blir nog egentligen filtar och mattor på resterande del av golvet :) Nu är ju detta obehandlad gran och tall vilket borde vara lite snällare än småsten(?) haha. Men ja tidigare har jag haft toa-lätt men kisset åker bara igenom och blir alldeles geggigt på botten även om jag städar 2ggr per dag så jag vet inte riktigt vad man kan använda sig av som inte är så intressant att äta….

RebeccaG
0

Testat Carefresh? Rätt dyrt men ofarligt för kaninerna att äta, men smakar inget så dom har ingen anledning att äta det. Jag köper 60L Natural från Animail för 200kr/st. Köper man för över 500 e det fri frakt och det räcker länge :)

| Youtube

[Melbun]
0

#3 Nej det har jag inte gjort! 55l toalätt kostar ju 199kr så prismässigt är det ju inga problem då det är vad jag brukar ha :) Hur ser det ut? Påminner det lite om vanligt sågspån eller? Annars super tips?, får hålla lite koll på kaninen om han fortsätter äta eller om det bara var en engångsgrej annars testar jag nog med en sån nästa gång 👍

RebeccaG
0

Det e brunt(iallafall Natural som e billigast, men finns i vitt, rosa & blått med :) )
Det e lite svårt att förklara hur det ser ut, men här är en bild iallafall :P https://static.animail.com/media/catalog/product/cache/1/image/512x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/carefresh_natural1_1.jpg

Det luktar lite udda när det e oanvänt, men det är luktfritt när kaninen kissar/bajsar i det och suger upp bra :)

| Youtube

[Melbun]
0

#5 Hehe ja jag kikade på den men tyckte inte jag fick någon direkt klarhet i hur det faktiskt ser ut. Ser ju ut som att det iaf är småbitar :) My god rosa toaströ 😍 Är det rosa säkert att äta också?

RebeccaG
0

#6 Yes, det ska vara OK :)

| Youtube

marirose
0

Jag använder värmepellets, finns bla på granngården st 6 mm billigt och det blir ingen lukt suger kanonbra.

http://www.granngarden.se/Sortiment/Hus-%26-Hem/Uppv%C3%A4rmning/V%C3%A4rmepellets/V%C3%A4rmepellets-BioNorr-6-mm-sm%C3%A5s%C3%A4ck%2C-16-kg/p/1196940_BASE

[Indii]
0

Använder samma som #8 och är mycket nöjd!  Räcker länge och suger upp bra!

[Melbun]
0

Men va bra tips? hörni :) dock har han inte visat mer intresse för sitt strö, även om jag erbjöd honom så ville han inte äta något. Lade ett lager hö över ifall att så förhoppningsvis var det bara en engångsgrej. :) Toppen med extra alternativ ifall att :)