Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1121 ggr
Moln32
0

Behovet gräva

Hej! Jag har byggt en rastgård och vi skulle först gräva ner gallret i botten och jag gjorde det en liten bit men jag hade läst att man skulle gräva ner gallret 1-2cm och det gick inte så bra. Marken var också lite fuktigt och vi grävde upp som rutor och de sprack osv. Man skulle grävt mycket djupare men vi la galler på gräset istället. Idag när jag satt med den så grävde den på gallret och sen så gnagde den på bottengallret, då blev jag orolig att den måste kanske gräva för att den ska kunna utföra sitt normala beteende. Måste kaniner ha tillgång till att gräva? Jag vill ha kvar gallret för att inte sorkar/mullvadar (hade en kompis där det kom in en mullvad precis i kaninburen) ska komma in eller att den gräver sig ut. Vill samtidigt ta väck gallret, vad ska jag göra?

pernillaoscarsson
0

Ni har inte möjlighet att ha en till Hage av kompostgaller där det inte finns botten? Så kan ni ha kaninen i hagen med botten då ni inte vill ha uppsyn över den hela tiden (antar att ni har tak på den också?) och så kan kaninen vara i den andra hagen då ni är med?

Jag tycker att kaniner ska få möjlighet att gräva, men har ni inte möjlighet till det så får det ju vara. Bättre att den har en säker Hage ju :) Ni kan ju även låta den gå i sele i trädgården och då kanske den passar på att gräva.

Kaninernasbästa
0

Jag har 2 som älskar att gräva. Jag bor rätt så nära en volleybollplan där de får springs och gräva av sig ibland. Så om du bor nära typ en strand, en volleyboll plan, eller liknande. Kan inte garantera att de blir helt grävfria men de får gräva iallafall :)

marirose
0

Kanske ställa in en stor låda med sand/ torv att gräva i. Det funderar jag på att göra. Har en som älskar att gräva i toaletten.