Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3657 ggr
[Susneville]
1

Löst bajs hjälp!

Hej! Jag fick min kanin igår och igår kväll och idag har jag sett att det har varit löst bajs i buren. Det är inte riktigt "rinnande" utan det är som vanligt fast det är mjukt och klumpar ihop sig. Igår trodde jag att det var för att jag gav honom en morot och sedan gav min syster honom en gurka och kaniner är ju väldigt känsliga så jag trodde att det blev löst pga det. Imorse så var det helt normalt fram tills klockan ca 3-4 då det var löst fast inte rinnande. De var lite efter att vi hade flyttat honom från tvåvåningsburen (han var bara i den tills vi hade byggt klart en rastgård som buren ska stå i) till rastgården också. Kan det ha varit så att han blev stressad eller så? Det är väll inget allvarligt eller så? Han har hö, gräs och så går han fortfarande på övergångs fodret.

Katniss
0

Ge honom bara hö och vatten ett tag. När bajset blir bättre så kan du sakta ge lite mer pellets. Hur mycket morot o gurka fick han?

R.I.P. Anton 💔

Ljungåsen
0

Kan det vara blindtarmsavföring som du sett? http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html

[Susneville]
0

Omg, tack! Det ser exakt ut så! Får nog ställa tillbaks pelletsen;) Men varför äter inte han upp avföringen? Vad ska jag göra?

Ljungåsen
0

#3 Ge honom mindre pellets. Det är vanligt att de inte äter bajset om de får för mycket gott.

[Susneville]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ah okej! Men är det normalt att det lägger så här mycket? (Tog på ett ställe finns på ngt mer ställe)

[Melbun]
0

Mja det händer :) I början så lämnade min kanin ganska mycket speciellt när han fick för mycket morot. Då får man helt enkelt dra ned på det man gett för mycket av :) Hö och vatten och introducera annat långsamt.

Smultrondraken70
0

Får våra för mycket annat än hö och gräs, speciellt om det blir för mycket pellets så börjar man se blindtarmsaföring snabbt.

Ljungåsen
0

Här har jag sett det när jag försökt öka kraftfodergivan för snabbt. (Jag har två kaniner som var väldigt underviktiga när de kom hit.)

[Susneville]
0

Det känns som att han äter mer gräs än hö, ska jag dra ner på pellets, (ger 1-2 matskedar) hö (full höhäck) och gräs fast jag har en ute kanin

Ljungåsen
0

Är han invand på gräs? Om inte så kan du behöva begränsa mängden han äter. Hö ska det alltid vara fri tillgång på. 1-2 msk pellets låter inte så mycket men kan vara orsaken om han inte är van vid den mängden. Det är bättre för honom att äta sitt blindtarmsbajs än någonting annat. Det behövs för att hålla bakteriefloran i matsmältningssystemet under kontroll.

[Susneville]
0

Han gick i en jätte stor ute bur med andra kaniner och hade tillgång till gräs och hö hela tiden (utom natten) och hon sa att man skulle ge 1-2 msk nästan en halv deciliter

Ljungåsen
0

Då låter det ju som han är invand på gräs. Testa att ge den mindre mängden pellets och se om mängden blindtarmsbajs minskar. Om han gick med andra kaniner kanske de åt upp en del av hans pellets?

[Susneville]
0

Ah okej! Tack för allas svar, hjälpte verkligen!:)