Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1072 ggr
laddare
0

Göra det allergivänligt

Har som ide att skaffa mig en kanin eller ett marsvin till hösten eller något sånt, men har två problem.

1: jag är troligtvis allergisk mot pollen, vilket gör att både spån och hö kommer bli ett problem. Finns det något annat underlag istället för spån, som lämpar sig för pollenallergiker samt som inte dammar? Hö, finns det något sätt att undvika damm samt partiklar från det eller finns det något liknande som kan användas?

2: jag är också troligtvis allergisk mot pälsdjur, vad finns det för raser inom kaniner och marsvin som är allergivänliga? Rex kaniner vet jag, hur allergivänliga är dom egentligen? Och vilka marsvin?

Så alltså:

Vad för underlag ska man använda, vilket är bäst och lämpar sig bäst för allergiska personer?

Finns det något liknande till hö, eller hur får man hö:et att inte släppa ifrån sig så mycket? (vattna det?)

Vilka raser bland marsvin och kaniner finns det som är allergivänliga?

Tacksam för hjälp!

Irmelinis
0

Man kan ha filtar, tidningar och papperspellets som underlag i buren, istället för spån. Det finns även hampaströ som kanske skulle funka bättre för dig. 

Vad jag har hört så finns hö-kuber att köpa som ska funka bra för allergiker. Alternativet är ju att ha kaninen utomhus (eller på balkong/altan) för att underlätta din allergi. 

Tror tyvärr inte det finns någon ras av kanin eller marsvin som är helt allergivänlig, det får man nog prova sig fram själv eftersom det kan vara olika från person till person. Låna hem eller hyra en rex-kanin en kortare period t.ex.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Katniss
0

Jag är själv hö allergiker. Jag tar allergitablett varje morgon, och känner då inte av något :D

R.I.P. Anton 💔

Evelina!
1

Har som ide att skaffa mig en kanin eller ett marsvin till hösten eller något sånt, men har två problem.

Ska du bara ha ETT djur faller marsvin bort. De måste enligt lag hållas med minst en artfrände.

1: jag är troligtvis allergisk mot pollen, vilket gör att både spån och hö kommer bli ett problem. Finns det något annat underlag istället för spån, som lämpar sig för pollenallergiker samt som inte dammar? Hö, finns det något sätt att undvika damm samt partiklar från det eller finns det något liknande som kan användas?

Skulle rekommendera hampaströ, det dammar inte och är inte allergiframkallande. Ett tips? är att göra kaninen rumsren, då behöver du bara strö i en toalåda och kan täcka resten av burgolvet med filtar eller mattor.

2: jag är också troligtvis allergisk mot pälsdjur, vad finns det för raser inom kaniner och marsvin som är allergivänliga? Rex kaniner vet jag, hur allergivänliga är dom egentligen? Och vilka marsvin?

Det FINNS INGA allergivänliga raser! Den individ (för det handlar om individer) som en person klarar, tolererar inte en annan osv. Vet man med sig att man är allergisk skulle jag absolut inte skaffa en kanin, risken är stor att man förvärrar allergin och att man är tvungen att göra sig av med sitt älskade husdjur = inte roligt för någon inblandad.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

Vad för underlag ska man använda, vilket är bäst och lämpar sig bäst för allergiska personer?
Easyströ tycker jag är bra, dammkänslig.

Finns det något liknande till hö, eller hur får man hö:et att inte släppa ifrån sig så mycket? (vattna det?)
Hö måste de ha. Bra hö dammar minimalt.

Vilka raser bland marsvin och kaniner finns det som är allergivänliga?
Finns inga

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.