Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4007 ggr
Quiinne
0

Mink i trädgård

Hej Igår såg jag en mink borta vid stallet (typ 150 meter bort) så jag gick ut när den börjar komma hit, och sen när den är typ 5 meter ifrån mig så börjar den att gå mot mig, som närmast va den typ 1 meter… Blev skit rädd då och gick direkt och tog in kaninerna i stallet. Tror att det är en unge som kanske har virrat ur sig från skogen kanske… Och den är ju inte rädd för den går runt huset och håller på. Så nu till några frågor ;) 1. Vad kan jag ha för nät på den nya buren som vi håller på att bygga? 2. Vad kan jag ha för nät på hagen? 3. Kommer dom igenom kompostgaller? För vi har bara en kompostgaller Hage nu… 4. Har en lejonhuvad kanin och en lejonhuvad dvv, är risken stor att dom kan bli tagna av en mink? Det va nog allt tror jag :) blev riktigt förvånad för har aldrig sätt en mink här förut…

Sarah
0

Ja det är stor risk för kanin. Mina illrar bröt sig in i grannens kaninbur och bet ihjäl två st. Kompostgaller räcker nog inte. Jag har minknät på min illergård. 1.5 cm rutor och helt tätt, både golv och tak. Annars tar de sig ut. Eller in i ditt fall då.

Quiinne
0

Okej, vart köpte du ditt minknät?

emms
2

#2 Finns på harald nyborg, granngården, jem&fix och alla sådana butiker. 

Se till att fästa det ordentligt i ramen! Häfta med långa stift och dubbelt så mycket som du tror behövs. 

Mårddjur är otroligt skickliga rovdjur och även om dom är små kan dom göra mycket skada. 

Jag skulle råda dig till att bygga egna hagar av minknät istället för kompostgaller. Och enbart ha dom i kompostgaller när du är med 🙂

Förresten är du helt säker på att det var en mink? Dom är oftast väldigt skygga, tänker att det kanske är någons iller som rymt eller så?

Emma

emms
0

#2 Och juste, inte alltid det heter minknät. Kallas även fyrkantsnät eller svetsnät/svetsat nät. 🙂

Emma

Quiinne
0

#3 Tack för tipsen :) Aa det va mink, den va brun med vitt fram, och sen så va jag 10 cm över den när jag försökte få bort den under lastpallarna… :/ sökte på mink på Google och det va en sån… :/ Va helt 100 på att det va en iller men nej då. Vart får man billigast tag på sånt nät? :)

Sarah
0

Vitt fram? Låter inte som mink. Vit på halsen = mård. Vit i ansiktet = iller.

emms
0

#5 Kolla på hemsidorna på de butiker du har i närheten. Tycker de flesta har ganska bra hemsidor nu för tiden så man kan kolla upp de flesta butikers sortiment.

Så kan du ju jämföra där 🙂 Vårat Ö&B har billigt nät vet jag.

Emma

[Sockertoppens_kaniner]
0

Tycker inte heller att det låter som en mink. Tänker på mård eller hermelin som båda har vitt.

Quiinne
0

Mena så klart på underkäken eller va det nu heter, hittade bara inte ordet😂;)

Sarah
0

Fortfarande inte mink, men det är ju lite skitsamma egentligen :)

Quiinne
0

Aha, men den såg ut som bilderna på google, men dom kanske är fel, är så dålig på sånna djur ;)

ElsaN.01
1

Tänk på att mink, iller och hermelin kommer igenom väldigt små hål. Illrar kan komma igenom alla hål över 2,5 cm i diameter vad jag har läst.

Quiinne
0

#12 Okej, hittade nått bra nät på byggmax där hålen va 1,9 tror jag det va :)

Maleficum
0

Mink kan vara vit/ljus under hakan och ibland ha små vita fläckar på bröstet (har jättegamla hela minkskinn hemma med den teckningen).

Blev tyvärr av med en av mina skrattduvor för någon vecka sedan då en mink tog sig in i voljären :( som tur är klara den andra sig helt oskadd.

Är minknät/putsnät/fyrkantsnät som gäller om man ska vara helt säker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

marirose
0

Biltema har bra pris på nätet, heter även putsnät :) 529 :- fär 25 meter

Quiinne
0

Okej tack :)