Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1259 ggr
[Susneville]
0

Galler (utebur)

Hej, jag ska köpa en kanin denna veckan och det blev lite stressigt för ska få den väldigt snart. Jag ska ha den i en ute bur och buren består av två våningar, den understa är gräs och översta där den ska sova osv. Runt buren hade jag tänkt att ha en rast gård men vi har inte hunnit att bygga den än så vi ska ha kaninen i bara buren så länge och sen så ska vi bygga till rast gården senare. Buren står mot våran lekstugan och vi ska lägga sten så att den inte kan smita under lekstugan eller att ett annat djur kan komma in. Vi har ju en bakdel på buren men man vill ju alltid vara säker så inte blir någon olycka eller att den gräver dig ut. Men jag hade tänkt att ha galler på marken, både under buren (eftersom det är gräs på botten) och i rastgården. Så min fråga är, vilket sorts galler ska man ha? (Har en liten kanin, lejonhuvad) och ska man lägga det på marken eller ska man gräva ner det en pytte liten bit och ha gräset över?

Whippet
0

Jag tycker att du ska gräva ner det en liten bit, blir snyggare, och mindre risk att kaninen fastnar med tassarna i gallret, om det är av större hål.

I'm out Vilar huvudet i handen

Mowglie
0

När jag fick mina kaniner för säkert 100 år sedan, så hade vi också en tvåvåningsbur utomhus, men vi hade plattor under själva buren. Det gör det också lättare att städa buren, eftersom hen också kommer göra av sig där nere också. I rastgården hade vi inget galler under, eftersom dem bara gick ute under dagen och då var vi hemma större delen av tiden(vi hade ungefär ett "lakan" över stängslet så inga fåglar osv kan få tag i hen) . Det är inte så ofta som kaniner försöker gräva sig ut, den måste nog bli antingen vääldigt sugen på gräset utanför, eller väldigt desperat. Mitt tips? är då att ha plattor inomhus om du/ni inte har tankar på att lära den gå på låda, vilket dem helst inte gör. Och har ni tillräckligt med koll på kaninen borde ni inte behöva galler under gräset. Vill ni verkligen ha gräs under buren så borde ni gräva ner det ca 1-2 cm.

Be yourself, everyonelse is already taken.

[Susneville]
0

Tack så mycket! Jag hade tänkt att kaninen kan springa in och ut i rastgården när den vill, sen på natten så stänger vi så att den bara får vara i sin bur. Därför vill jag ha sten och galler osv, men kan man ha kompost galler om man då gräver ner det?

emms
0

Kompostgaller är bra nät att ha i bottnen. Är marken platt så blir det inte för hårt för tassarna då de har så stora hål. Jag hade hönsnät med stora maskor i min Hage. Mjukare än minknät och större hål. Även om en liten kanin kan komma igenom kompostgaller när dom har det som Hage är det ingen fara när man har det i bottnen. Dom kan inte gräva igenom det så pass bra så det skulle funka. 

Kaniner är duktiga på att gräva och gräver sig snabbt ut om dom skulle få för sig det.

Om jag hade byggt en likadan bur som dig skulle jag haft nät i burens undervåning. Och sen grävt ner nät en bit i den andra större hagen. Att gräva är ju ett väldigt naturligt behov hos kaniner och dom uppskattar att få göra det. Dessutom blir det snällare för fötterna utan nät direkt mot marken. 🙂 Man kan ju gräva ner nät på halva hagen och ha det ovanför på andra halvan. Om den gillar att gräva så växer det ju fortfarande gräs på andra halvan! 😃

Emma