Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 753 ggr
[Sockertoppens_kaniner]
0

Hage - förslag?

Vi håller på att bygga hagar till ett kaninhus. I huset finns boxar så tanken är att kaninerna ska kunna gå in och ut som de vill. Problemet är att hagarna kommer ju att vara permanenta och då kommer de trampa upp gräset så det blir packad jord istället. Jag tänkte då att jag kanske skulle bygga hagarna så att jag kan dela av en liten bit. Då kan gräset få växa där ostört och kaninerna får tillgång till det ibland. Kan ju annars plocka gräs men känns roligare för både kaninerna och mig om de kan beta gräs och så blir det inte bara packad jord som underlag. Har ni några tips? på HUR jag på bästa sätt ska dela av en liten bit av hagarna? Vad blir smidigast att bygga och handskas med? Tacksam för lite tips? och idéer! :)

Irmelinis
0

Vet inte riktigt hur det kommer funka, men kanske bygga hagen i en halvcirkel och dela upp den i mindre avlånga trekanter, tänk "pizza-bitar" och köra nån roterings-grej, att de går ca 2-3 månader i en pizzabit och sen flyttas till nästa. Eller nåt sånt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Sockertoppens_kaniner]
0

#1 Bra förslag! Kommer dock inte funka med kaninhuset. Men tack ändå! :)

Irmelinis
0

Tycker det är en bra idé att dela av så att gräset kan få växa till sig i några månader. Kanske går att bygga som en vanlig hundgård (fast lägre tak) och dela av halva med kompostgaller?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Sockertoppens_kaniner]
0

#3 Kompostgaller har jag inte ens tänkt på. Det kan ju vara en lösning. Då kan jag ju bara sätta dit det/ta bort det när jag vill att de inte ska/ska vara där. Ska klura på det. Tack för tipset! :) Tar gärna emot fler tips? så jag har några alternativ.