Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 961 ggr
molam
0

Kaniner och Mat?

Hejsan

Jag har skrivit om en stor svart kanin tidigare, troligtvis en jättecheck eller nåt (Kan ta bild sen) och denna jätte check är ju några småungars, nu har jag blivit tillfrågad att mata den medan dom är på semester, Så nu till min fråga:

Det visar dig att denna kanin endast får Bröd och hö som mat Räcker det? Måste dom inte ha nån typ av pellets med?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Trebit
0

För många kaniner funkar det fint med att bara äta hö, dock ska de absolut inte ha något bröd!! Be dem sluta mata sin kanin med bröd genast, vill de ge den godsaker kan de köpa fiberrika pellets att ge (cuni complete och liknande).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

molam
0

Nej jag vet inte har aldrig haft Kanin så, men då ska jag säga till dom så snart dom kommer hem att kaniner INTE ska ha bröd, det visste jag faktiskt inte :o

Trebit
1

Tipsa dem om att läsa på den här sidan, där står det mesta viktiga när det gäller kaniner kost! http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

molam
0

Okay

molam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Med risk att göra er liiite ledsna är detta Buren kaninen bor i, den har vart öppen förut, det såg jag till men nu när jag skulle upp till kaninen var den stängd, då öppnde jag den igen, skickar även med en bild på ninen

Han är inte speciellt liten ''/

[Melbun]
0

Näe fy tusan det är ju djurplågeri att ha kaninen i en sån.

molam
0

JAg hade lyckats får dom att ha den öppen, men nu var den stängd när jag skulle upp och ge han gräs, måste prata med dom igen

[Melbun]
0

Inte ens om den är öppen är det okej.. Gissar på att den är stängd på natten? :(

molam
0

Kommer nog inte stänga den inatt

[Melbun]
0

#9 Bra att du tar hand om den men tycker det är dags att ägarna gör det också ;/ Hoppas verkligen att buren är öppen 24/7 annars gör det ont i själen.

molam
0

DEt gr galet ont i själen ''/ och allt han får är hö och gräs ibland, han har inte pinnar (Ol) att gnaga på i buren heller ''/ Eller utanför

pernillaoscarsson
0

Stackars kanin. Ett tips? är att gå in på kaninmagasinet och leta upp skötselråd och skriva ut några sidor, häfta ihop och ge till familjen då de kommer tillbaka. Du kan själv stryka under det viktigaste, t.ex. utfodring och burmått.

Pinnar kan du själv fixa nu, har de några träd i trädgården? äppelträd t.ex.? plocka några grenar sådana fall nu under tiden du passar honom och be sedan familjen fortsätta med det och ge förklaringen att det gynnar hans tänder. Du kan även ge grenar från t.ex. bok, lönn och asp. Kanske lite vanligare om ni inte har några fruktträd i närheten :)

molam
0

Bi bot i ett stort våningshus och har tyvärr inte någon gård skogen är det mycket gran i, men ska se om jag hittar några bra lövträdsgrenar, Sprang även på affären tidigare och köpte lite morötter åt han då dom sa att jag skulle ge BRÖD som belöning, vilket jag fick höra inte är nå bra,ska ut i skogen och plocka lite grenar till mina gerbiler som kommer snart kanske man kan plocka med några grenar åt morris med (kaninen) dom kan väl tugga på ungefär samma grenar eller?

farvendal
0

Du kan ju informera om att det inte är lagligt att ha kaninen i en sån bur. De får problem om LS får nys på det. Ohälsosamt för kaninen dessutom.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

molam
0

Jo jag vet, jag har sagt det till dom tidigare ocg då öppnade dom buren och då var dne öppen tills nu när jag kom upp, då var den helt stängd

Elsaharr
0

Stackars kanin. När de kommer hem kan du prata med dem. Bättrar de sig inte tycker jag att du ska anmäla. Bra att den får några dagar hos dig i alla fall! :-)

Zingo ;D

molam
0

Får jag fråga, den där buren är väl för liten för även dvärgraserna ? Jg tänkte liksom ge dom en inblick i vad en Dvärgras behöver, denna kaninen är typ lika stor som en katt om inte större, så det är ju ingen liten herre

emms
0

#17 Svårt att se på en bild men den ser inte tillräckligt hög ut iaf.

En bur till en dvärgras måste vara minst 50cm hög och minsta sidan får inte vara under 50cm.

Dessutom måste buren vara 0.5 kvadratmeter. Alltså 100x50 är lagligt men inte 120x45. 🙂

Emma

molam
0

Okej

[RC1393]
0

En kanin i den storleken ska minst ha 0,9 kvm, kortaste sidan 70 cm och höjden 70 cm. Tycker dock de måtten är gräsliga, har minst 2 kvm per jätte hos mig.

molam
0

Ja jag tycker inte om det, han kan knappt vända sig i buren ''/