Han beter sig konstigt
Hej! Min dvärgvädur Sigge på 3 månader beter sig jättekonstigt. Han har suttit under sängen i 3 timmar nu och har inte kommit ut. Han borde ju vara kissnödig och så.
Det första jag tänker på är att han kan ha ont i magen.
Är magen spänd eller svullen? Verkar han ha ont när man rör den osv?
Har en kanin som hade problem med magen som ung och då kunde han vara stilla långa perioder.
Dom är ju ofta som mest aktiva på kvällarna så känns ju lite skumt att han inte rört på sig. Men försök att få ut honom och se om han vill äta något. Äter han och verkar pigg så är det nog ingen fara, han kanske är extra trött idag bara 🙂
Emma
Kan han ha blivit skrämd av något?
Eller så känner han sig trygg under sängen där det är mörkt och påminner lite om en kaninhåla. Jag har märkt på mina kaniner att de tycker om att vara under sängen. Förr i tiden hade jag väldiga problem med att få ut dem därifrån. Men nu är de tryggare med mig och är inte lika mycket under sängen utan kommer fram mer. Om han blir van vid omgivningen så ska du se att han inte kommer vara lika mycket under sängen. Men om det är första gången han gör så trots att han varit i ditt rum flera gånger förut kan det bara något som är fel. Men själv tror jag att han känner sig tryggast under sängen :)
Jag skulle försöka locka fram honom med någon godbit och se om han tar den samt försök få honom att rörs på sig. Vill han inte äta och det går ytterligare tid skulle jag överväga att stödmata om han inte kommer igång själv.
#4 men det är ju min erfarenhet av beteendet utifrån en av våra kaniner. Har hänt några gånger att hon krupit undan på avskild plats och vägrar komma fram när man lockar med mat, då har hon alltid magkrångel och behöver lite hjälp.
Sry för sent svar.. #1 Magen verkar må bra. Vet bara inte hur jag ska få ut honom. #2 Vad skulle det vara? #3 Aa, du har kanske rätt. Han brukar ju vara under sängen. #4 Försökte men han brydde sig ej.
Han har varit så ikväll med..
Har det kommit plötsligt? Brukar han vara i rummet?
Zingo ;D
#8 Ja, men inte så långa stunder i sträck.
#6 Inte vet jag. Kaniner kan bli rädda för i princip vad som helst eller få för sig att något är läskigt.
Man ska inte släppa ut kaniner att springa fritt förrän de är helt tama. Det är buren eller famnen som gäller .
#11 Hur vet man när dem är tama?
#11 Klart dom ska få Motion trots att dom inte är helt tama! Kaniner är aktiva djur, att hålla dom instängda är rent plågeri.
Att springa fritt inomhus eller ute i en Hage ser inte jag som något problem även fast dom inte är helt tama. Inte så att dom kan springa iväg inomhus.
Är dom rädda så får man vänta ut dom, kanske locka in dom i buren med mat eller liknande.
Emma
#11 När jag köpte min hona var det första hon fick göra att utforska buren och hagen. Såg det absolut inte som ett problem då jag anser att det bara är bra att kaninen utforskar sin nya miljö.
Zingo ;D