Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 626 ggr
mollyochcarro
0

sprattlig kanin

Hej på er,

Jag har ett stort problem. Min kanin Molly är en dvärgvädur på snart 1 år.
Hon är nästan helt omöjlig att hålla i eller klappa eftersom hon sprattlar så mycket och blir panikslagen. När hon skuttar på golvet kommer hon alltid fram och är nyfiken men så fort jag ska klappa henne springer hon iväg. Mot min pojkvän ska hon alltid "boxas" och göra utfall, vilket inte är så trevlig heller.

Jag försöker verkligen ge henne bananchips så fort hon är duktig men det verkar inte hjälpa heller… Och nu vill jag verkligen börja ha sele på henne så hon får vara ute på gräsmattan, men det kommer ju aldrig gå med tanke att jag knappt får ta på henne. Vad ska jag göra? snälla, har ni några bra tips?? =)

Katniss
0

Kan det kanske vara så att hon fortfarande är i tonåren? Isåfall kommerbetendet nog försvinna snart. Har hon alltid betett sig såhär?

R.I.P. Anton 💔

zemlathebunny
0

Försök att få henne att känna sig trygg först. Sitt med henne i en Hage utomhus några timmar per dag. Då kommer hon nog tillslut bli lugnare

Elsaharr
0

Låt henne komma till dig som hon gör och håll handen framför dig, låt henne nosa. Annars rekommenderar jag att läsa på kaninmagazinet.se

Zingo ;D

mollyochcarro
0

Kan hon fortfarande kvar i tonåren? Alltså hon har alltid varit sprattlig, men hon älskar ju att sitta vid mig, klättra i knät och sova vid soffan när jag sitter där.

Men som idag när var hemma på lunchen skulle jag klappa henne när hon satt under bordet, då sprang hon iväg direkt när jag tog i henne och när jag skulle ta upp henne sprattlade hon så mycket att hon kom ur famnen på mig.

Elsaharr
0

#4 Men bär henne inte innan hon har fått förtroende för dig så att du kan klappa henne osv. Hon kommer troligtvis bara bli rädd.

Zingo ;D

mollyochcarro
0

Okej, men jag måste ju kunna hålla i henne för att klippa klorna etc?

Har ju haft henne i ett år nu.. =(

Smultrondraken70
1

Mitt tips? är att inte lyfta och bära mer än absolut nödvändigt om hon ogillar det så starkt. Hon måste lita på dig först. Tror hon att du ska lyfta eller hålla fast när du ska klappa så kommer hon garanterat att springa undan. Så sluta försök lyfta henne till att börja med så hon börjar lita på dig igen. Enda gången en kanin blir upplyft i naturen är när den blir tagen av ett rovdjur, så många kaniner tycker att det är jätteläskigt det här med att bli upplyft. En del kaniner accepterar aldrig att bli lyfta eller fasthållna. Då får man klappa och gosa på det sätt dom känner sig trygga. Många kan man dock vänja vid att bli lyfta/fasthållna, en del vänjer sig aldrig. Du får skynda långsamt och låta henne helt välja själv hur hon vill gosa. Så småningom kan du kanske börja lyfta lite försiktigt, små korta lyft, sätt ner snabbt, belöna:)

Smultrondraken70
0

#7 Ett nödvändigt lyft kan vara till exempel vid kloklippning men det är ju inte så ofta.

Elsaharr
0

#6 Bär henne till ett bord eller liknande i transportbur. Jag kan klippa på mina genom att bara lyfta tassen.

Zingo ;D

moonbejb
0

Håll i kaninen. Låt den inte springa fritt fören den är tam.

mollyochcarro
0

Okej, men då klappar jag henne istället. Ibland går det jättebra, då ligger hon still bredvid mig och ibland springer hon iväg bara jag nuddar henne! :(

Ljungåsen
0

Har du sett den här sidan? Jag tycker den är riktigt bra. http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp