Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9560 ggr
Star
0

bajs i baken:(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, min 5åriga kaninhona fastnar det bajs i baken för. Förut så försökte vi klippa bort det men det var för farligt:S Undra bara vad ni tycker att jag borde göra åt det?? Tack på förhand.

PS. hon är överviktig DS.

Flippa
0

Det är inte bra. För då kan det komma maskar då kan hon dö. Min kan hade det. Då bäde min mamma min kanin så drog jag typ bort dom. Svårt att förklara men..

KajsaM
1

Pröva ta en blöt tops och fara runt bajset så det lossnar.

Gentle
0

Är hon lös i magen? för om det är hårda kulor så ska dem ju inte fastna.

Tina-A
1

Gör som Kajsa säger, med varmt vatten. Annars kan du klippa superförsiktigt om du verkligen aktar så du inte klipper i kaninen för det vore ju verkligen inte bra.. Vi klippte lite på molle jätteförsiktigt men vi klippte bara lite för vi ville inte riskera något.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Star
0

okej, ska testa, hon har inte varit lös i magen… men em bajsar ju såkallade "vitAMMINKLUMPAR" VARJE DAG och ddem, är ju lösa, har hört att det är det som fastnar och det är för dem är överviktiga och inte kan få bort det själva, fast idag så har hon varit lite lös imagen pga att hon här ätit för mycket gräs= innekanin som har variyt ute i betesbur idag..

Star
0

# badade din mamma din kanin??

Nathalieee
0

ta en vattenspruta, med ljumet vatten i , spruta med lagom lös stårle och ta sedan papper och försökt dra av de lite försikigt  .

annaforsgren
3

Precis så hände det med våra förra kaniner helatiden, det fastnade som ståra hårda bajskockor i baken på dem, så vi fick klippa bort dem, Jag tror att det är för att de är lösa i magen, Du får städa buren ofta och underköka ofta i baken så kaninen inte får någon infektion.

Min kanin (det här var när jag var jätteliten och knappt förstog nåt) Hon hade bajs sådär och då  fick hon fluglarver där så det krälade runt där. Och då tvättade pappa henne i vatten och såpa (dum som han var)  När vi hade tvättat klart så upptäckte jag att hon inte kunde stå upp själv, hon bara föll ihop.

Men vi visste inte vad det var och satte tillbaka henne i buren, Nästa dag hittade vi henne död där, angripen av fluglarver, för när man lyfta på skinnet så bara klyllade det av larver där. Och hon hade ett sår på ena sidan där de hade ätit sig igenom HÄMSKT!  Ursh, vil resa tillbaka i tiden och rädda henneLedsen

hände samma sak med våran anndra kanin men vi han åka till veterinär och avliva henne där så hon slapp lida.
Men om kaninen har något sår eller sånt där bajs så ska man vara väldigt vaksam så kaninen inte är i solhettan och blir annfallen av flugor.   hoppas det går bra /anna

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

annaforsgren
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är hon lös så kan du bara ge henne tort hö och vatten tills hon inte är det längre.

Här är en buld på kaninen vi hann avliva, min storasyster håller i henne.

Star
1

nee hon är inte lös i magen:S fast hon ha blivit bäättre nu, hon ahr gått ner i vikt så. Risken för att hon ska bli angripen av fluglarver är inte så stor eftersom hon är en inomhuskanin så vi har inte så mycket flugor inne som tur e

#8 Hemsk historia, har aldrig hänt min kanin trots att hon har ahafty fkugkarver i buren, jätteäckligt,

Proanders
1

Stopp och belägg!!!!

Innan ni oroar er för mycket om "fluglarver" är det nå´t ni ska veta.

Flugor lägger INTE ägg i levande varelser. Fluglarver äter INTE levande kött, utan bara döda celler. Hade era kaniner öppna sår i baken, så var de orsakade av nåt annat. I dessa öppna sår lägger flugor ägg, (för där finns döda celler i sårets kanter) och kan ha med sig smitta från nåt annat, och kan på så sätt starta infektioner. Infekterade sår blir variga, och det är detta larverna äter.

Man använder sterila fluglarver inom sjukvården för att, just det, äta rent runt tryck och liggsår. Denna metod har man f.ö. använt sen antikens dagar, redan Rommarna och grekerna gjorde det..

Keligast
2

mimmi har haft mycket problem med bajs i rumpan..men jag tog och duchade henne (första gången på 7år) snacka om att hon blrv rädd..men iallfall ta hanskar på dig och ta vatten och försök att ta bort et värsta sen kan du städa buren efter du har gjort henne lite mer renare och städa bort det "dåliga" bajset från buren dagligen..

Keligast
1

ps. det kanske blir bättre om du bara ger henne hö i några dagar framöver..

Proanders
1

Jag har samma probs med Stampe, får tvätta honom typ varje dag. Vissa HANAR gör så, alltså bryr sig inte om att tvätta sig där bak(pungen är i vägen), det visste jag, men honorna visste jag inte. Hödieten är värre…Stampe gillar inte hö (!).

Betänk att det är svårt att tvätta sig i baken, att hålla balansen för en kanin, (för alla, för den delen) om den inte får bra grepp med fötterna/klorna, vilket den INTE får på ett hårt plastgolv t.ex. i en innebur..

annaforsgren
0

då var det nog maskar i kaninen och fluglarver i baken som kom ifrån buren.

mocchino
2

Vi hade lite problem med en av våra kaniner som hade bettfel förut som hade bajs i rumpan.. Vi gjorde så att vi tappa upp ett bad med ljummet vatten som gick ungefär lite över rumpan på henne och sedan fick hon hoppa runt där ett tag s att det löste upp sig och sedan hjälpte vi henne med det sista och sedan torka vi henne och släppte ut henne igen..

// Nathalie

Proanders
1

#16: Det var ju en smart lösning…gillade hon vattnet?

Star
0

tac¨k så mycket:) har tvättat henne ch lite så.. hon är mycket bättre nu:) Hller emd om det där med fluglarver. Min kanin (betty) hade fluglarver i sin bur förra sommaren (asäckligt) men inga bodde i hennes bak trots att det inte var ren :P

mocchino
1

#17 hon hade inga problem alls med att hoppa runt i vattnet.. Det gick hur bra som helst.. :)

// Nathalie

Star
1

får väll passa på att bada min lilla plutt ikväll då, ps hon är en hona:P

EllinorK
2

Hej! Först; Vilket foder ger du henne? Det är oftast fodret som är "problemet". Magen krascar för att den inte tål maten och då blir de löst. En kanin som inte är lös i magen får inte bajsklumpar.

Ge din kanin hö nu framöver några dagar då lovar jag att det blir bättre, lite havregrynsgröt är också bra för då börjar magen jobba igen :)

myriis
0

Hade det problemet när en av mina kaniner var yngre, hon hade ofta problem med att det fastnade i baken.. Hon vande sig med att bli "badad" ibland ;P Dem senaste gångerna sprang hon frivilligt runt i en balja..

Star
1

alltså hon har blivit mycket bättre nu när hon har gått ner i vikt:) Hon är absolut inte lös i magen. Badade henne idag, snäll som ett lamm.:)

Mysterious
0

vad bra att hon blivit bättre

Blazen
1

#1 Håller med dig med maskar det är riktigt läskigt :D

[Zoie]
0

Jag vet ej :S

flisan93
0

Ta henne till veterinären för det kan vara mask

[mangaa]
0

Om det händer nå mer borde du ju gå till veterinär , men nu får du bara ta det lugnt och vänta :)

Lycka till!

Star
0

Nu så är hon faktist helt bra tack vare alla era tipps , så betty tackar för hjälpen:)

Keligast
0

Vad skönt :)