Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 722 ggr
Julip
0

Funderar på ta in kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har min Eddie 11,5 vecka gammal boende utomhus. Han får komma ut och skutta fritt i ett stort rum ca 1-2h varje dag, utöver det går jag ut och ger mat och klappar ett par gånger/dagen.

Nu till min fråga: Generellt sätt säger man att kaninen ofta trivs bättre utomhus pga naturligare för kaninen att leva i friska luften, få se, känna lukter och höra alla ljud ute. Jag har haft Eddie i snart 2 veckor, och märkte direkt jag började umgås med honom dag 2 att han har ett väldigt sällskapsbehov. När jag tar in honom för att rasta skuttar han omkring, men mestadels vill han sitta hos mig i knät/på magen, pussa och bara vara nära. Han påminner mig om min hund. Haft många kaniner tidigare och ingen har varit så tillgiven som Eddie. Detta kanske ändras när han blir tonåring när som helst, då kanske han struntar i mig och bara vill ut och utforska andra saker (såsom mina andra tidigare kaniner varit).

Men som det är nu funderar jag på att köpa en stor innebur och ha honom inne istället.. jag är lite känslig för att ha kanin inomhus då jag tycker deras kiss luktar så illa men han är ju så väldigt sällskapssjuk.. och att hela tiden gå in och ut för att göra honom sällskap, det känns som det skulle vara bättre att ha honom här i mitt rum så han har mig i närheten oftare.

Han bor i en utomhusbur på 110x55 cm så den är i minsta laget. Tanken var att när som helst köpa byggmaterial och bygga en ny bur som är typ dubbelt så stor, men då jag märker av hans sällskapsbehov blir jag osäker på om jag ska bygga ny större utebur eller köpa denna innebur och ha honom härinne.

Jag känner givetvis min kanin bäst, men jag vill ändå bolla tankar med någon.. vad tror ni, vad är er känsla?

Smultrondraken70
0

Jag skulle tagit in honom jag:) jag har innekaniner och det är ju jättemysigt. Vår kastrerade hanes kiss luktade pyton innan kastreringen, men nu absolut ingenting:))

Smultrondraken70
0

Motiveringen till att ta in honom skulle för mig vara hans stora behov av sällskap/närhet:))

Kaninhoppare
0

Personligen tycker jag att kaniner ska bo utomhus i första hand, just för att det är naturligare för dem. Men om han bor ensam ute och är såpass sällskaplig så kanske det ändå är att fundera på att flytta in honom, om du inte kan fixa en kaninompis som kan bo utomhus med honom 🙂

Medarbetare på Jättekanin

[ida_hjertzen]
1

Jag tycker att du ska ta in Eddie. Eftersom att han bor själv tror jag att han skulle uppskatta att bo inomhus med dig som hans "familj".

emms
0

Skulle tagit in honom och kastrerat så fort som möjligt för att slippa lukten 🙂 Min kastrerade hane luktar ingenting. 

Under tiden kan du ju testa lite olika strö i buren och se vad som funkar bäst.

Är jättemysigt med innekanin 😍

Emma

Smultrondraken70
0

#5 Aa! En perfekt variant tycker jag är inne under dom trista årstiderna och ute på sommaren !

emms
0

#6 Ja det är det ultimata! Så skulle jag ha det om jag hade tillgång till trädgård 🙂

Emma

[vattenhunden]
1

Låter härligt att han trivs så bra med dig :-) Tycker givetvis också att du borde ta in honom, men låt han ändå få vara ute & njuta av sommaren lite då & då om du tar in han redan nu i sommar.

EmmasBella
0

Jag har innekaniner å rensar toan varannan dag å buren var tredje å det luktar närstan inget! Min kanin Bella är oxå sjukt sällskapssjukt å de är så mysigt att ba gå å hämta dom å sätt sig i soffan, samma med Batman å han har jag haft i 2 veckor, han kommer direct jag öppnar buren!☺️

Julip
2

Bugar och bockar för alla svar :) Flyttar nog in honom! Men kommer ha honom ute i sele och Hage vid fint väder såklart. Bara o beställa ny bur då ^^

Smulan27
0

Jag skulle tagit in honom. Jag har en kanin, han är ute på sommarn och inne på vintern. Om man har kaninen ute på vintern så får kaninen inte lika mycket gos som han skulle fått när han är inne. Om man vill ha en stor bur så har jag löst det så att min utebur med två våningar tar jag in på vintern så att han har uteburen inne också! Han kommer säkert gilla det!