Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 525 ggr
Busan_99
0

HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hjälp…..

Har en kaninunge som är född 11/9-2007…..

Allt varit bra fram tills idag…. KOmut och skulle kolla till dom och upptäckte då att den ena har en jätteuppsvälld mage….

Ser ut som en tunna med 4 ben…. BOKSTAVLIGT TALAT!!!!

Någon som vet?????

emmsaaan
0

Ingen aning :S Kanske ätit något konstigt? Ni kanske gav dom grönsfoder för snabbt eller nåt? Jag har faktiskt ingen aning. Tycker att ni ska åka till veterinären med ungen, det är dumt att chansa…

Taci
0

Alltså .. jag har ingen aning, men kan så små bebbar få trumsjuka ? Annars får ju kaniner uppsvälld å hård mage av det. Hoppas nån annan vet bättre, finns ju många som avlar här :)

Busan_99
0

Dom har ej fått någon mat förutom det som mamman ger dom…

dom är ju bara 3 dagar gamla….

Nicolina
0

Är det som vätska precis under skinnet? Och är ungen i övrigt mager och tunn, förutom den uppsvälda magen?

Låter lite som det jag har råkat ut för på mina hamsterungar i två kullar, magen bli vätskefylld och ungen magrar totalt i övrigt! Dessa ungar brukar dö inom ett par timmar - plågsamt! Så det snällaste är ju att ta bort dem snarast möjligt!!! Orsaken kan enligt gamla hamsteruppfödare vara bakteriellt eller genetiskt, själv ska jag försöka kolla upp det genom obduktion!

Nu behöver det inte vara detta, kaniner och hamstrar är ju trots allt inte samma art osv. Men jag hoppas att någon här inne vet orsaken och kan hjälpa er, annars kan det ju vara detta.

Busan_99
0

tack för svar…

ja den är rätt lite och mager….

väldigt slö med…

magen är väldigt hård på den….

tycker du jag ska ta bort den då???

synd den ska lida…

men jag hatar ta dö på djur…vilket sätt är bäst???

Nicolina
0

#5 Slö är också ett tecken på att det går utför…

Jag vet inte om jag vågar säga att "ja, ta bort den"… har ju inte sett den själv och nån kaninkunnig kanske vet exakt vad detta är för nått och vet vad man kan göra åt det!

Bästa sättet för hamstrar funkar nog inte för kaniner så där kan jag inte hjälpa dig! Tyvärr är det ju så att man i akuta fall utan tillgång till veterinär måste bita ihop och hjälpa djuren över till andra sidan regnbågen - hur jobbigt det än är! Så är det att ha djur!

Elina.
0

Eftersom ungen är såpass liten så hade jag tagit bort den.

Hur mår de andra? Är det något smittsamt så torde ju de andra vara/bli smittade. Kan ju även vara så att ungen har något fel på ämnesomsättningen eller något genetiskt fel.

Busan_99
0

dom andra mår bra…

vi har tagit bort den nu…

hade dåligt samvete av att veta att den kanske led…

ska hålla koll på dom andra ungarna men dom verkar som sagt må bra…

pigga och glada… normalt hull på alla….

ska sätt in en bildså ni kan se om det är någon som är intresserad….

Flippa
0

Så kaniner får lättare trumsjuka

Ellen95
0

Den föddes samma dag då jag fyller år!

sputtnick_plexus
0

ingen aning, :S

hoppas du får nån hjälp!

Stravaganza
0

Sånt kan drabba människor också, och det är en sjukdom…