Diabetes?
Hej! Min kanin Ella är 11 veckor gammal. På den senaste tiden har hon druckit väldigt mycket och idag när jag skulle städa hennes bur märkte jag att hon även hade kissat väldigt mycket. Min andra kanin som bor i samma rum dricker och kissar inte alls lika mycket och hon är även äldre. Kan Ella ha fått diabetes?
Det kanske kan vara det, men det bästa sättet är att gå till en veterinär rekommenderar jag😉
Om Ella har diabetes, måste man ta sprutor varje dag eller gör man på ngt annat sätt?
Verkar hon må bra för övrigt så skulle inte jag oroa mig för mycket. Jag har en drygt ett årig hane som dricker väldigt mycket mer än sin burkompis och också kissar stora mängder. Han har alltid gjort det. Har gjort hälsokoll på honom två gånger, inklusive koll av tänder, men båda har varit utan anmärkning. Har aldrig förstått detta kopiösa drickande, men eftersom han mår bra, äter en massa hö, och är pigg och glad, så får det vara:) Av vad jag förstått så är diabetes på kanin ovanligt och behandlas bara genom kosten (man är extra noga med att ha ett riktigt bra hö, ger bra grönsaker, samt pellets av hög kvalitet) , alltså inga konstigheter. Känner du dig orolig skulle jag ändå ringa och rådgöra med en kaninkunnig klinik, typ Roslagstull i Sthlm.
Tack för svaren! Ska till veterinären på måndag då hon ska vaccineras och då skulle man säkert även kunna ta en snabb hälsokontroll :)
#4 gör det, och fråga det du undrar över:) lycka till! Och nej, jag har aldrig hört att man ger kaniner insulin, utan att man bara behandlar genom kosten:) men berätta gärna vad veterinären sa!
Enligt veterinären drack och kissade hon så mycket för att hon var ung:) Unga kaniner brukar dricka mycket;) Och nu är hon även vaccinerad mot kaninpest och gulsot:D
#6 men vad skönt! Klokt av dig att vaccinera också:)