Kastrerade kaniner
Hej!
Jag har lite frågor angående kaniner och kastrering. Tänk innekaniner, som är frigående i ett rum och inte instängda i någon bur.
Hur blir honor som kastreras gentemot andra kaniner, honor som hanar?
Skulle kastrerade hanar gå att ha ihop? Och ifall det går, skulle det gå även om de gick med en okastrerad hona?
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Generellt blir ju kaniner lugnare efter kastrering då de inte längre har kvar sin parningsinstinkt. Så en kastrerad hona lär ju förhoppningsvis gå bra ihop med andra kaniner. Tänk dock på att det är bäst att ha kastrerade hanar även ihop med kastrerade honor. Okastrerade hanar kommer fortsätta att para sig med en kastrerad hona.
Två kastrerade hanar går förmodligen bättre ihop än två okastrerade, men man rekommenderar det inte ändå. Bäst är att ha kastrerad hane med hona. (honan kan vara okastrerad) eller två honor.
Ju mer utrymme kaninerna har desto större chans att de går bra ihop. Tror dock att det bästa är att ha flera honor och en hane än flera hanar och en hona :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Förändras beteendet mycket efter kastrering på honor? Min lejonhona är så rolig, driftig, busig och påhittig och jag misstänker att det har mycket med hormoner att göra, kommer det försvinna om jag kastrerar henne? Eller blir hon bara lite jämnare i humöret? Vill inte att hon ska bli lugn som en filbunke…
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har aldrig kastrerat honor men min hane som jag kastrerade för några veckor sedan är fortfarande sitt vanliga jag. Han har alltid varit som en liten hund, kommer när man kallar, busar och har sig. Sådan är han fortfarande. Jag tror inte du behöver vara orolig.
//Pernilla
#1 "Okastrerade hanar kommer fortsätta att para sig med en kastrerad hona."
Pfft, no need to tell me that, okastrerade hanar parar sig ju med allt. 🤪 Jag somnade på golvet i djurrummet en gång, och vaknade av att min lilla äckelkanin pippade min armbåge. 😮
Grejen är den att jag inte alls har någon god erfarenhet av kaninhonor. Rabiata, ilskna små monster som morrar, bits, river, slår och är allmänt otrevliga. Jag har dock sug efter några olika raser, och inser att inte alla kan vara hanar. 😎 Jag kommer förstås inte att skaffa någon ny kanin förrän min okastrerade lilla raring har vandrat vidare, och jag tänker inte skaffa alla på en gång, men… På grund av mina tidigare negativa erfarenheter är jag ärligt talat inte så jättesugen på att majoriteten ska vara honor. Det enda jag tröstar mig med är att jag vet att folk har kaninhonor och tycker om dem, så alla kan ju inte vara hemska. 😃
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Haha, sorry, men vissa verkar tro att det räcker att den ena kaninen är kastrerad, sedan om det är hanen eller honan verkar inte ha någon betydelse så var kanske lite övertydlig. Stämmer ju som du säger, de parar sig med allt de kommer åt när de får "feeling" haha xD
Jag har haft 5 honor. Tre av den, inklusive den jag har nu, har varit supersnälla, knappt ens märkt då de brunstat. Två av dem var väldigt egna och nästan ständigt bittra. Men jag tror det handlar mycket om arvet också (finns absolut undantag).
Anledningen till att de blir sådär bittra vissa kaniner har ju med brunsten o göra. Kastrerar du så bör ju just detta beteendet försvinna likt hanarnas parningsinstinkt försvinner. Så banga inte att köpa en fin hona bara för att du är rädd för att den ska bli en liten bitch i framtiden :) Leta upp en bra uppfödare som lägger ner mycket tid på ungarna så ska du nog se att du får en fin kanin :)
//Pernilla
Min hona var ärkegräslig.. Arg, tjurig, skygg och elak. Kunde typ springa fram för att hugga mig i handen och sen hoppa iväg igen… Efter att hon blev kastrerad har hon blivit snällare än min "snälla" hane :) Hon är alldeles underbar nu. Inga problem alls
Vår hona var en liten bitch innan hon kastrerades, hemsk på att morra och vakta, hon kunde bita och attackera. Inte rolig:(( Det här beteendet kom i perioder så man kunde aldrig veta säkert om hon skulle vara på bra/dåligt humör. Efter kastreringen blev hon mycket jämnare i humöret, och en klart trevligare kanin:) slutade bita men kan forfarande morra högt! Hon är väldigt självständig och gosa det bestämmer hon själv när hon vill, men då är det gosa järnet som gäller:)) hon är fortfarande lite " på " när man grejer i reviret, och gillar inte att man rör henne och pojkvännens saker. Hon är nu jättego mot sin pojkvän:) men det tog lång tid och mycket tålamod att få henne att acceptera honom:/ han fick rejält spö ett par gånger stackarn:(( Nu funkar dom dock bra ihop:))
Min hona var inte jättesnäll mot andra kaniner när hon var okastrerad. Någon månad efter kastrering var hon faktiskt otroligt mycket mindre kaxig mot andra kaniner. Två kastrerade hanar tror jag inte fungerar om de inte vuxit upp tillsammans. Jag brukar passa flera kastrerade hanar och de kan inte gå i hagarna bredvid varandra för de försöker bråka genom gallret.