Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2307 ggr
[Melbun]
0

Päls växer ej ut igen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kastrerade min hona i januari och pälsen har ännu inte vuxit ut. En del har vuxit ut så det täcker huden men det är väldigt kort jämfört med resten. Hur lång tid skulle det ha tagit för pälsen att växa ut helt? Eller kommer hon alltid ha en liten grop på magen? :D Så här såg hon ut en månad efter kastreringen. Nu är pälsen aningen tätare men växer verkar det inte göra :)

Smultrondraken70
0

Tror nog den växer ut igen, men det tar tid.

[Melbun]
0

#1 Ja jag har väntat på det men efter 7 månader och en pälsfällning ser det likadant ut o.o är det inte lite väl länge? :)

Irmelinis
0

Jo, det verkar vara väldigt lång tid faktiskt. Vad konstigt. Har du provat att ge tillskott i maten, några extra vitaminer som är bra för pälsen? B-vitamin t.ex.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
0

#3 Mjo asså de borde ju få i sig rätt bra mat tycker man. Gräs plockas dagligen, persilja, en del morot ibland. Lite frukt får de då och då. Har egentligen inte tänkt så mycket på det men när jag lyfte och kikade nu så ser det nästan ut som på bilden men det är tjockare och man ser ingen hud. Men det växer bara inte o.o Vad kan man annars ge med B-vitamin som är extra bra för pälsen?

Irmelinis
0

Efter att ha gjort lite sökningar i forumet här så har andra tipsat om 

Vetegroddsolja
B-vitamintillskott (finns i flytande form och pulver, kan inte överdoseras)

Några extra solrosfrön varje dag 
Pellets med lite högre proteinhalt, eller tillsätt ärtor i nuvarande pellets

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
0

#5 Ja det är väl i princip det jag har hittat också.. Nu har hon 10% protein i sitt pellets men annars trodde jag att B-vitamin var bra för att få pälsen fin och frisk men kan det verkligen få päls att börja växa igen? haha 😂 Aja det skadar ju inte att ge lite extra någon gång

aliiciaj
0

Istället för vetegroddsolja kan man ge vetegroddar. Gav det till mina hamstrar förut och de älskade det! Deras pälsar höll sig väldigt fina av det. Jag kastrerade min honkanin i januarie och en del päls har inte vuxit ut på henne heller. Men det syns inte alls lika tydligt som på din kanin. Verkligen konstigt att det inte växt ut trots att hon fällt en gång

[Melbun]
0

#7 Tyckte väl också att det var konstigt men det kanske inte växer mer än så här? För det ser verkligen likadant ut nu som då, kanske 2 mm långt men mycket tjockare bara. 

Kan man köpa vanliga vetegroddar på ica och ge kaninen? Kan ju alltid testa men har en känsla av att hon kommer se ut så här 😂

aliiciaj
0

#8 Ja det går att köpa i mataffärer. Men har för mig att man inte ska ge det varje dag, utan typ 2 gånger i veckan. Jag tror inte heller att hon kommer få tillbaka all päls, men man kan ju alltid hoppas :)

Elsaharr
0

Oj. Jag kastrerade min hane 30 april, och allt var tillbaka i början av juni! Men det kanske är annorlunda för hanar.

Zingo ;D

[Melbun]
0

#9 Tack ;) får väl se om det blir någon skillnad när hon får vinterpäls.. Annars lär hon väl se ut så där :D #10 Ja min hane såg man ingenting på efter ingen tid alls o.O

Yawwisen
0

Jag kastrerade min hona i början av  juni och nästan all päls har växt tillbaka. 🙂

Elsaharr
0

#11 Konstigt att det verkar skilja så mycket, för vissa tar det ju månader!

Zingo ;D

[Melbun]
0

#13 ja visst är det konstigt ^^ en sa dock att det kunde bero på att hon är rödögd vit då de tydligen ska ha lite annorlunda päls. Hennes hade vuxit rätt bra men den hade inte fått tillbaka mycket av sin päls heller.. Sen såg jag en annan kanin som också var rödögd vit vars päls inte kommit tillbaka alls.. Min har knappt fått någon päls på 7 månader ju :)

Brillo
0

När min hund kastrerades så växte aldrig aldrig pälsen ut igen. De rakade henne helt kalt på en del av magen och där var hon sen helt bar. Hon var också helt vit. Nu var ju detta ingen kanin men ville ändå berätta (: så hon levde hela (nästan) sitt 14 åriga liv med en rosa kal fläck på magen ;)