Slut på hö..
Så trött man blir ibland. Ringde djuraffären för att de skulle köpa in en bal hö idag. Har helt slut hemma så tanken var att beställa en bal idag eller imorgon och gå förbi och köpa en mindre påse hö för ikväll ifall de inte hann idag. Då de inte har tid att hämta en bal kommer vi överens om en ungefärlig tid idag då de ska lämna av den hemma hos mig. Lämnar nummer och tänker att det var ju bra men nej då hör ingen av sig när de är här utan åker igen med höet. Ringer djuraffären 10 min innan stängning för att fråga vad som hänt om de kanske glömt men nej nu står jag helt utan hö för att ingen hört av sig.. Värst av allt är att de påstår att kaninerna lugnt kan gå utan hö i ett dygn, man kan ju ge dem lite pellets(!!) Är nog mest upprörd över den sista kommentaren faktiskt.. Kände bara att jag behövde ventilera lite.. och så har jag endast en gammal höbal med kryp i som stått utomhus att ge dem nu. Suck :D
Plocka gräs :) Så klarar de sig bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köp hö i mataffär i närheten? Funkar ju.tillfälligt :)
#1 Har plockat en del just för att det är slut.. :) De är dock inte vana vid att äta kopiösa mängder gräs men de kanske klarar sommargräset bättre än vårgräset även om de inte är så vana? #2 Jo finns ju dogman på Ica som fungerar i värsta fall. De glömmer ofta av att köpa in höbalar så man får gå flera gånger.. Känner lite att man inte vill gå dit längre men svårt att ha tag i bra hö när man inte har bil :(
#3 Mina brukar det inte vara problem (utom en) så olika kanin till kanin.
Men kan du hämta hö imorgon så behövs det inte så mycket gräs ikväll /natt
#4 Bara märkt av att de blev tokdåliga av dogman på en dag men annars så verkar de rätt stabila i magen vad gäller plötsligt ökad mängd gräs. Får ju tyvärr ringa igen imorgon och gå förbi men känner mig inte alls sugen att köpa av dem längre. Och mycket annat val har man ju inte just nu. :| Tycker det dammar en del så bättre kvalité finns ju även om det fungerar. Huhu att de ska kunna gå utan hö i ett dygn lät ju bra…
#5 Ingen bonde/stall i närhten heller? :(
grenar med löv skulle du kunna plocka. och blåbärsris + lite gräs.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Jo det finns en hel del runt Göteborg men det blir nog lite svårt för mig utan bil. Speciellt när man vill köpa lite fler balar på en gång :( Stallet börjar ju iofs i höst och ligger rätt nära även om det är dåligt med buss men jag ska nog höra om man kan köpa lite där då å då när man ändå rider där :) Fiffigt om man kan ta med i en ikeakasse faktiskt! Från djuraffären har jag på raken fått två påsar fulla med kryp…
Då gräs innehåller mycket vätska så kan man samtidigt ge kaninerna lite extra pellets så det inte blir för blött i magarna (d.v.s. så de inte får diarré). Även grenar är ju inte lika vätskefyllda som gräs.
Det absolut bästa tipset är att åka ut till någon bonde eller liknande och köpa hö därifrån - bäst både för plånboken och kaninerna :) du kan ju kanske fråga någon med bil om skjuts? Djuraffärer säljer dåligt hö till ett alldeles för högt pris :/
#10 Jodå det finns massor av bönder här i närheten men har inte bil i familjen och inte nära vänner heller. Kan ju fråga någon bekant iofs men helst hade jag nog velat lösa på egen hand :) Vilket jag hoppas det gjort. Ska ringa imorgon och se ifall det går att lösa på annat vis att få hem bra hö! =) djuraffären här köper iofs in hö från någon bonde häromkring och packar i mindre påsar själva. Just nu betalar jag 100kr för en bal vilket är helt okej men den delar de i 6-7st påsar och säljer för 45kr så ja priset är ju sådär om man inte köper hela balar.. Ibland får man bra hö ibland är påsarna fulla av kryp så ja det bästa är det ju inte heller… :|
Jag "köper" hö från en ridskola.. :)
Ibland har det hänt att jag fått åka med lite smått panink ner till ica & köpa hö där..
Det ser mest ut som nå ihopsopat men räcker iallfall då!:)
Om jag var du hade jag plockat lite gräs om det bara gällde en dag/natt.
#12 Ja du det är smart om man kunde få med sig en del för där finns det ju alltid hö! :) Men nu hoppas jag som sagt att det löst sig framöver också med tillgång på bra hö :) Ni som tipsat om grenar och dylikt vad är bäst och lättast att hitta om man bor ganska så "centralt"? Finns en skog en bit ifrån. Helst hade jag gett från äpplen men grannen högg ned sitt träd :( Annars så blev det lite gammalt hö + mestadels gräs så det fungerade ju för dagen :)
#13: Björk och rönn ger jag. Mina kaniner gillar björk bäst, dock är det laxerande i större mängder. Nu vet jag inte om man får knipsa träd i skogen hursomhelst, men finns det en skogsbyväg i skogen så brukar man ändå rensa sly vid vägrenen så jag tror ingen skulle reagera om man tog därifrån.
#14 tack för tipset! Lite osäker på vad som är ok och inte i alla lägen. det går nog alldeles fint att sno med sig lite hem :)
Hoppsan dubbel :-)
Jag köper alltid hö för ett år, håller sig om man förvarar det rätt :)
#19 :) Bor inte jättestort så jag får nog inte plats med 12 balar haha :) Testar med 5 så får jag se om jag får in mer nästa gång. Sist räckte en bal en månad så det blir en del ändå. Hur förvarar du ditt?
#20 Jag har mitt i en bod :) Eller på svärmors höloft :)
#21 ja somliga har det bra! :D Brukar ha mitt i badrummet och en bal i mitt rum som kaninerna gillar att sitta och äta på ^^
#22 Ja jag är glad att jag kan ha det så hehe :)
Aw :) Mina bara pissar & skiter på balar så får det kastas :(
#23 åh haha :) Mina verkar tycka det är jättekul att äta direkt från balen. De äter till och med mycket mer då de får äta av den än det de har i buren o.O men nu har jag hö för ett halvår så det är skönt att inte vara så beroende av andras hjälp ett bra tag framöver.. Tyvärr har vi fortfarande kryp i badrummet från det gamla höet då jag fick ta in det igen så just nu har vi ställt alla balar i sopsäckar i mitt rum hehe. Blir det dåligt av att ha dem i öppna påsar med hål i? Annars tänkte jag stapla dem på varandra utan påsar men det går nog inte riktigt ännu :S