Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1166 ggr
Fridaaaa
1

Går inte ner i vikt

Ella har alltid haft lätt att gå ner i vikt men inte upp, men just nu är det tvärtom. Hon har inte fått pellets på några veckor men hon går inte ner i vikt. Hon får hö, gräs, grenar och sedan får hon morot/frukt/enstaka pelletsbitar max 2 ggr/vecka och då små mängder men hon håller vikten ändå xD

Vill ha ner henne till 1,6-1,7 kg, väger nu runt 2 kg, strax över. Målvikten är lagom för henne, har honlegat på innan och haft snygg kropp.

Mer tips?? Hon är i Hage 8-14 timmar/dag. Ändrar om i hagarna (varierar mellan stor och liten hage), har tunnel, hus/transport, grenar, ibland små "stubbar" där i och så.  Sele är hon inte så förtjust i att gå, bara när hon själv känner för det annars sitter hon mest och tjurar.

Hon är bra musklad men överviktig just nu (snott Izas pellets innan) så muskler har hon inte tappat, bara blivit lite för rund.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

För mycket gräs kanske? Vet att det var en diskussion i en annan tråd att mycket "blött" gräs (alltså inte torkat) kan få kaniner att gå upp i vikt.  Kanske kan ha småmaskigt nät i botten på hennes Hage, så det inte blir riktigt lika lätt att beta stora mängder?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#1 Tror det blir blir svårt med kompostgallerhage 😕 Plus att då kommer de aldrig kunna vara i den stora hagen😕 Och kan inte svalka sig genom att gräva gropar. Så blir mer nackdelar än fördelar av det 😕

Irmelinis
0

Fast igen, det är ju bara tillfälligt, tills hon gått ner i vikt. Finns många andra sätt att svalka sig på. Tillfälligt, för hennes eget bästa. 

Behöver inte vara kompostgaller, det hindrar ju betandet inte så mycket. Bred ut en rulle med svetsnät eller hönsnät och sätt en utebur/hage på det. Lämna en liten bit mark utan nät om du vill att hon ska kunna gräva.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#3 Skrev inte att det skulle vara kompostgaller i botten utan syftade på att hagen är kompostgallerhage 😉 Är enda hagen jag har till dem nämligen. 

Jo vet att det är tillfälligt men blir så hårt med nät i botten och hon är som många rexar, får lätt skavsår och så på tassarna, så frågan är om hennes tassar klarar det även fast det "bara" är 2-3 månader kanske hmm….Får klura på det. Och se om jag hittar en bred också. Vart hittar man som är över 1 meter hög?  Hönsnät i så fall.

Irmelinis
0

Jag tror inte Den Perfekta Lösningen på ens problem finns, man måste kompromissa lite, tyvärr :/ 

Jag skulle haft en kraftig matta, madrass eller filt (eller halm, eller plywoodskiva)  i stor del av hagen så att hennes tassar inte skadas.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#5 Finns aldrig perfekt lösning tror jag hehe.
Filt och madrass skulle hon garanterat bita sönder och kissa på 😕
Halm går inte eftersom vi flyttar runt hagarna (ja ett måste går itne att kompromissa på det) så måste vara något som kan flytta med.
Se om jag hittar en slit&slängmatta eller flera små som kan ligga i vissa delar i alla fall. Lions har öppet på lördag, kan in och kolla vad de har.
Plywood känns inte så bra, känns som att hon kan vara i buren istället för hagen om jag har det :/ 

Kan inte bygga annan Hage heller, för har inte ekonomi till det nu i sommar :(

farvendal
0

Kanske träna lite hoppning med henne?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#7 Hon gillar inte att hoppa, har testat. Antingen sitter hon bara och tjurar eller "spränger" hon sig igenom hindret :/ Få  gånger hon hoppat som hon "ska" så att säga.

Exempeel
0

Du har ingen skog i närheten? Har hört att det ska vara bra Motion för en kanin att springa i skogen 🙂

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Fridaaaa
0

#9 Har skog bakom huset. Men hon är sällan villig att röra sig där, mest när hon vill hem eller skutta in i buskag :/ Försökt köra lite då och då, ibland går det men oftast vill hon inte :/

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna hagen är hon mest i. Med saker i såklart

Smultrondraken70
0

Jag skulle ha tagit bort ALLT "godis" typ morot, frukt, pelletsbitar. Alltså enbart gett gräs/hö, blad etc och se om hon går ner lite då. Ge det ett par månader och se vad som händer.

Fridaaaa
0

#12 Dock kan ju inte 2-3 cm morot per vecka göra någon skillnad? och 1-2 pelletsbitar. Kan jag inte tänka mig? Frukt sker kanske 1 gång/vecka en klyfta äppel inte mer :) 
Men visst kan testa det men då måste jag dela dem ytterligare en gång vid matning i så fall.

fsigge
0

Är det själva vikten du vill för ner eller är det pågrund av hullet?

Frida

Fridaaaa
1

#14 Vikten och hullet går ju hand i hand på sätt och vis.  Som jag skrev så var hennes kropp bra när hon vägde 1,6-1,7 kg och inte som nu över drygt 2 kg. 
Hon har inte tappat i muskler bara blivit tjockare.

Fridaaaa
0

Försökte ta upp henne i skogen med sele för en stund sedan men gick inte så bra, inte alls på humör och skitmygg :(

Fridaaaa
0

Testat nu ett par dagar att rasta i sele i skogen (hemma i trädgården äter hon mest gräs), men hon vill bara åt motsatta håller som jag vill nästan hela tiden :/ dvs hemåt mest. Och kommer hon inte dit hon vill far  hon i luften och håller på att ta sig ur selen samt trasslar i linan :(

[AnimalLover1]
1

Men ta henne långt ut i skogen och låt henne skutta hemåt själv? Gör så några gånger i veckan? :) Mina kaniner brukar också gå mot det motsatta hållet som jag vill - hemåt, då tar jag de hyfsat långt bort och låter de skutta hem själva. Eller kanske du kan ha jord/sand/torv över gräset i hagen? Eller gräva bort lite gräs? Kanske ta bort allt som kan tänkas innehålla för mycket socker/fett för ett tag, och bara ge nyttig mat som typ broccoli, persilja mm? :)

Fridaaaa
0

#18 Då måste jag konka med transporten varje gång. (annars blir hon sprallig).
Vi flyttar runt hagarna och hyr huset så kan inte gräva och torv/jord blir svårt att ha i hagen svårt att flytta :/ Redan provat en gång :/

Läs kommentarer högre upp kring kosten. Hon får inget med mycket socker/fett, inte så att det påverkar vikten i alla fall den minimängden sällan. Så mer i kosten kan jag inte ändra :/ Hon får hö, fri tllgång till gräs när hon är i hagen, grenar och kanske 1-2 ggr/vecka (oftast mer sällan) minibit morot/äpple, handlar om 1-2 cm.

farvendal
3

Eller så ser du det som ett utmärkt tillfälle att träna på att bära henne längre sträckor också utan att hon blir sprallig. Ett oönskat beteende får man jobba emot, låter man kaninen få som den alltid vill händer inget. 

Så jag håller med #18, bär bort henne en längre bit så får hon springa hem sedan. Eller så springer ni hem samma sträcka som nu, och sedan bär iväg henne igen. 

Min hona gillade att skutta på smala skogsstigar, där det fanns rötter, stenar och och grejer. Lite mer motion:) hon skuttade till en början också hem, men det gav sig med tiden. Man får kämpa lite, mirakellösningar finns inte  :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
1

#20 ja det vet jag om. Haft henne 3 år, så det har vi tränat på massvis med gånger. Men exakt allting går inte att träna bort hur mycket man än övar och vill. Vissa är mer "bära"kaniner än andra. Och hon river sönder mig och kläderna. (mer än ett linne/tshirt jag fått kassera) och sönderrivna handleder. (även med tunnare långärmade tröjor) :/

Vet att mirakellösningar inte finns, aldrig påstått det det heller. Men när man kämpat i tre år, och inget bättring och man testat allt möjligt samt haft kaniner så pass många år jag haft, så vet man att det verkligen inte finns några mirakellösningar.

Vi har bara bredare skogsväg, går vi in i skogen fastnar kopplat överallt :/ Trasslar in sig överallt :/ Men där skuttar hon inte mer än på grusvägen så att säga.

Aldrig haftså envis och tjurig kanin som henne, aldrig, av alla kaniner jag haft genom alla år.

Fridaaaa
0

Såhär sätter hon sig eller lägger sig och vägrar skutta ibland, eller så far hon i luften och fastnar ibland i sele/koppel istället (nej selen stter inte för löst) :/ Och så får hon panik av det istället :/

[Vårnatt]
2

såvida hon inte är överviktig och tar skada av det, så ser jag inte problemet :) Hon kanske är något större i kroppen (längden) och något extra hg kanske inte har någon påverkan. Huvudsaken är att hon får mycket Motion och bra kost, sedan tycker jag att det visuella är en bisak när det kommer till djur. Om du nu anser att du gör allt rätt för hennes hälsa så kanske det är så att hennes vikt är hälsosam för henne? Annars kan du ju ta henne till en veterinär och låta dem göra en bedömning ang. hullet. Trycksår kan även normalviktiga kaniner få, har själv fått rådet att ha några dm halm i buren så blev det bättre :) 

Om hon blivit mer passiv kan det även bero på skada ( det enda sättet jag själv kunnat märka att kaniner haft problem) så kanske en tur till veteirnären vore bra ändå?

Fridaaaa
0

#23 Hon väger för mycket annars hade jag inte velat ha ner henne i vikt. 
Hon väger 3-4 hg för mycket vilket är mycket för en liten kanin.  Märks skillnad också på henne när hon väger som nu och när hon vägde som hon ska.

Jag vet hur en kanin ser ut & känns om den är överviktig eller inte. Behövs inte veterinär för det 😉 Och inte så skoj att lägga nästan 500 kr enbart för att de ska känna lite på hullet. 
Trycksår har hon inga. Halm har hon i buren på vintern och enbart spån på sommaren.  Men går hon på nät i hagen så får hon lättare sår.I hagen har de gräset att skutta på, där är de 8-14 timmar/dag.

emms
1

Hur ser hon ut i hullet under de mer näringsfattiga perioderna på året, hösten/vintern/förvår och sensommar då gräset inte är så näringsrikt?

För det kan ju vara att hon är väldigt duktig på att ta upp näringen i gräset och lägger på sig de nu när gräset är så näringsrikt. Men att hon sedan under hösten och vintern går ner igen då det inte finns gräs eller de gräs som finns kvar inte har så mycket näring i sig. 

Är ju inte speciellt lätt att få henne att sluta äta så mycket gräs när du har hagarna på gräset. Tycker inte heller det känns rätt att förbjuda henne att äta gräs, hon är ju ändå en kanin och det är ju ett väldigt naturligt beteende som man kanske inte vill ta bort. Skulle även säga att de kan vara svårt att få en kanin smalare genom träning, behövs nog en hel del då. 

Men man kan ju göra som du gör, gå ut i sele. Hon behöver ju inte springa som en galning för att det ska göra skillnad utan bara att hon rör på sig är bra. Tycker det underlättar om man går iväg med kanin en bra bit bort från trädgården, så den inte känner igen sig, då brukar det gå lite lättare. Du kan ju ta dit henne i transportbur och ställa den åt sidan medans hon utforskar lite.

Om detta inte funkar så kan man ju göra det lite mer krävande i hagen. Gillar hon tunnlar? 
Isf kanske man kan sätta ihop flera stycken i utkanten på hagen så hon kan springa ganska långt genom dom. Tycker de flesta kaniner rusar igenom tunnlar så fort dom kan. 
Nivåskillnader i hagen är också bra, ställ in transportburar, hus, stubbar, pallar, stolar eller vad som helst som hon kan hoppa upp och ner på. Bra träning! 

Att gräva kanske inte är något man uppskattar så himla mycket om man har kompostgallerhagar men man kanske hade kunnat uppmuntra de beteendet i en annan form. Ha en stor plastlåda, kartong eller vad man nu har hemma och fylla med diverse grävmaterial. Sand, jord, spån eller vad man nu kan hitta. 

Hoppas du fick några tips? iaf! 🙂

Emma

Fridaaaa
1

#25 Hon får fått pellets innan, första gången nu som hon är helt utan pellets. 
Och nu något år har hon snott pellets av burkompisen som måste ha ätit det, på så sätt ökat i vikt också :/ Förr hade hon problem att hålla hullet utan pellets men inte nu tydligen längre.  Så kan dessvärre inte svara på det.

Nej det vet jag att de inte behöver springa som "galningar" men hjälper inte att sitta och tjura mest eller beta mer gräs ;) Då kan hon likaväl vara i hagen :)
Skogen är vi i, men hon vill bara hem i regel och får "panik" när hon inte kommer åt det hållet hon vill dvs hem :( Eller sätter hon sig mest i en buske eller annat och tjurar :( Utforskar lite men inte myckt överlag, beror på vilkt humör hon är på, så det kör vi på redan 👍

Tunnel har hon i hagen, även hus/transportbur, grenar, ibland en liten "stubbe". Så det har hon redan :)

Funderat på att köpa torv och ha en in grävlåda, ska bara komma iväg och köpa det också :) Både grävlåda och torv :)

Många bra tips? men många vi redan kör på/försöker köra på 🙂

Achatina
0

Är det för mycket gräs i hagarna så låt hagen vara där den där, betet tar slut i den hagen och då är det slut.

Fridaaaa
0

#27 Det är kort gräs där redan.  (se bild i #11). Är bara en av tre hagar som har högre gräs men i den är Ella & Iza sällan.

[Vårnatt]
1

#24 okej! Men om hon sitter och "tjurar" ofta kan det ju vara någonting som gör ont? Funderat över detta? :)

Fridaaaa
0

#29 Hon har inte ont. Hon har alltid gjort så när det är något som går emot henne och hon är på dåligt humör. Det är hennes personlighet så fort hon inte vill/inte kommer dit hon vill  eller det blir jobbigt.
Ska vi t.ex hem eller är i trädgården och hon får skutta dit hon känner själv gör hon inte så. Men i trädgården beter hon mest gräs.
Så ont vet jag att hon inte har, då skulle hon haft ont i 3 år. Och veterinärer skulle missat det också. Men bra tanke annars

[Vårnatt]
1

Med tanke på att hennes vikt har ökat så är det mycket möjlig orsak om du fortsätter med allt annat som vanligt. Enligt mig är det omöjligt att till 100% veta att ett djur inte besväras av något. Eller hur skulle du kunna veta att hon inte har ont? Jag har haft ett djur som levt som "vanligt" men sedan framkom det att hon antagligen haft smärtor i någon grad under flera år. Vad jag önskat att jag gick till veterinären tidigare när hon blev lite mer passiv!

Fridaaaa
0

#31 Som jag skrivit i tråden har hon ökat pga att hon har snott pellets av sin burkompis under hela vintern och våren, så är pga det. 

Hon har varit hos veterinären under dessa 3 åren, de har inte hittat någonting på henne. Vet att kaniner döljer när de har ont men magkänslan säger att hon inte har ont, samma när jag ser,känner på henne mm. Så är psykiskt i så fall och inte fysiskt som är problemet i så fall.

[Vårnatt]
0

#32 men du skrev även att hon tappat mycket muskler? Om inga förutsättningar kring Motion och liknande förändrats, vad tror du att detta beror på? Kaniner kan ju både gå upp och ned i vikt av olika orsaker ( även sjukdomar) men att musklerna minskats utan att du ändrat något? Någon förklaring finns ju :)

Fridaaaa
0

#33 Nej jag skrev att hon inte tappat mycket muskler.
Står bland annat i #0 att hon är bra musklad och #15 t.ex

__tove__
0

Kanske höet du haft det senaste varit mer näringsrikt än tidigare? Försök få tag i hö med mindre näring i när hon är inne.

[Vårnatt]
0

#34 ok! Tur det! :)

Fridaaaa
0

#35 Haft samma hö sedan augusti/september förra året fram till nu, ska köpa nytt nu i juli/augusti så ingen skillnad 🙂Här finns inte analyserat hö (kostar 400-600 kr att göra det själv) så vet inte näringsvärde dessvärre.
Hon bor ute året om. Hage 8-14 timmar per dag resten i buren.

Smultrondraken70
0

Haha hör inte till tråden, så förlåt ts, men din Ella är så galet lik vår Molly, både till utseende och hur du beskriver personligheten:) Molly är också rexpälsad dvv:))

Fridaaaa
0

#38 Ingen fara hehe.  
Kanske ligger i deras "gener" Skämosido 😉

Fridaaaa
0

Kört sele i skogen nu och i trädgården, mycket hagetid, kort gräs i hagen, bara hö,gräs och gurka inget annat. Ingen ändring på vågen :/ Eller utsidan vad jag kan se :/

Pratade med veterinär igår, en kände igenom henne och så, men kunde inte känna något, de ansåg att röntgen av något slag inte var nödvändigt. Och hon var så pass stressad också så de vill inte utsätta henne för mer än vad de kände var nödvändigt. Men de tyckte också att hon behövde gå ner lite i vikt.

Katniss
0

#40 Vilken ras? är det? (Har inte läst igenom hela tråden)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#41 Dvv rex

Innan hon kom med Iza hade hon tvärtom, svårt att hålla hullet i regel men inte sedan hon fick  burkompis

Irmelinis
0

Vilket mårhon bäst utav då? Lite för smal (utan kompis) eller lite för tjock (med kompis)? Kanske mår hon bättre som ensamkanin? Att man går upp i vikt är ju oftast ett tecken på att nåt är fel, antingenfysisk sjukdom eller psykisk stress, både hos djur och människor.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
1

#43 Lite för smal utan kompis? Hon hade bra vikt när hon var själv, var bara på vintern hon tappade lättare i vikt om jag inte reglerade pelletsen i tid så att säga. Annars hade hon bra vikt. 
Hon har gått upp i vikt för att hon ätit mer pellets än vad hon ska då burkompisen har krävt det :( Men nu får Ella ingen pellets men håller samma vikt istället för att gå ner i vikt :/

Grejen är att jag inte har burar så att de kan gå separat och hennes burkompis älskar henne och äter sämre utan sällskap och har inget sällskap till den honan som blir själv :/ Så är det dilemma :/  Då måste jag hitta ett nytt hem till Ella så att Iza kan få en ny kompis i så fall då jag inte kan ha 7 kaniner :/ Hade visserligen tänkt att omplacera Ella då vi inte riktigt klickar men inte hittat rätt köpare för henne, bara småbarnsfamiljer som hört av sig :/