Städning av innebur
Hej!
Jag funderar ju som sagd på att köpa en partner till min hankanin Sigge. Jag undrar hur många gånger i veckan man bör städa inneburen. (De kommer gå fritt i hela huset under dagarna)
Tacksam för svar :) <3
Har två kaniner. Städar sällan buren då de har en toalåda att gå i :) den städar jag ur dagligen morgon och kväll och då rengör jag med ättika med jämna mellanrum. Det blir alltså inte så ofta då det inte behövd men däremot får man storstäda resten av rummet en gång i veckan/varannan ;)
jag hade städat toaletten, och kanske buren en gång per vecka
Städar toaletterna varje dag, och hela buren, samt tvättar mattor en gång i veckan. Har två och en är helt rumsren, den andra är en liten kissnisse i perioder, men en gång i veckan tar jag allt som sagt var.
Har en kanin rumsren, men ibland hammnar pluttar på andra ställen. Damsuger mitt rum (och ibland mer) varrannan/ var tredje dag. Städar toalådor varje eller varranan dag (har 2 lådor). Buren plockar jag lite i varje dag (har filt men plockar gräs/hö och) några bajspluttar. ;-)
Jag tömmer bajslådorna en gång i veckan och byter underlaget i buren 1-2 ggr per månad. De är rätt duktiga på att hålla rent, även de små kaninungarna går för det mesta på lådan, ibland hamnar lite högar med pluttar utanför, men det är bara att sopa tillbaks dem i lådan och det brukar jag göra när jag lägger in hö och plockar i ordning i burarna varje dag. Det är faktiskt ingen större skillnad på att ha en kanin och på att ha två på det viset. Nu när jag har fyra stycken märks det dock att det tar längre tid 😉
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening