brutet bakben
I förrgår bröt min Frank bakbenet. Gråtit floder och lagt alla mina pengar på operation som genomfördes idag. Imorgon får han komma hem med metallbitar utstickande från benet och får flytta in i en minimal bur där han ska bo i en månad innan han ska på återbesök hos veterinären. Undrar mest bara om det finns hopp för Herr Frank och om någon varit med om liknande. Är så himla himla rädd för att han aldrig ska bli bra och att han kommer ha ont så att jag tvingas avliva honom. Han är bara 6 månader men har så oerhört mycket karaktär, följer med mig vart jag än går och sover tätt intill mig om natten. Går liksom sönder av tanken av att jag aldrig mer kommer få höra min hund morra åt honom då han konstant ska klättra rundor och terrorisera honom när han ligger och sover.
Solskenshistorier uppskattas!
Sen är det klart att han troligen inte kommer röra sig exakt likadant som förr. Huvudsaken är ju att han inte lider av det!
Kommer säkert gå alldeles utmärkt! Min kompis mamma hade en kanin när hon var liten som bröt benet, hon stödde upp benet själv med glasspinnar(kanske inte det mest ulltimata) kaninen klarade sig fint och blev helt återställd:)
Det är tyvärr jätte svårt att säga för oss om hurvida det kommer gå eller inte, lyssna då istället på vad veterinären säger. Det beror ju ofta på hur och var benet är brutet. Undrar dock över stålpinnarna som sticker ut, dom ska tas bort sedan eller?
Håller tummarna för att allt ska gå smärtfritt och läka som det ska :) tips?, se till att ha critical care hemma!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Ja pinnarna tas såklart bort när det har läkt men behövdes då det var en svår fraktur. Dom ringde idag och sa att han mår jättebra och verkar inte alls störas av kragen och att jag kan få hämta honom i eftermiddag. Håller tummarna!!
Fråga om recept för smärtstillande så att han får lindring kommande dagar. En kanin, som är smärtfri äter och dricker, och är snabbare återställd.
Håller tummerna!
Håller tummarna för din kanin! Vad fint att se att du lagt ner alla dina pengar på en operation. Min kanin gjorde illa benet med och jag fick veta priset för operation om det var en fraktur (det var det inte, pjuuuh) och jag sa att det fick kosta vad det ville… folk tyckte jag var helt galen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Kaniner har superbra läkekött, så det blir nog bra :) Om veterinären har opererat så måste de ju tro på att det blir bra, eller hur? ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Krya på dig lilla kaninen❤️
Vilken bra matte du är som valde att lägga massa pengar på operation :)
instämmer med #8 men hur gick det till ? får man se bild sen ?
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Jag vet en kanin som blev utkastad genom en dörr av inbrottstjuvar och den bröt båda bakbenen och ett framben eller om det var tvärtom men den klarade sig, var ändå ganska gammal. Vet att historien låter påhittad men den är sann 😕
vad kostade operationen? Med eller utan försäkring?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Vilken tur! Oftast när kaniner bryter benen så splittras benen så att dem blir små flisor, så din kanin måste verkligen haft tur i oturen.
Håller tummarna för er!❤️
Håller tummarna för att lille Herr Frank kryar på sig och att benet läker som det ska 🌺
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Nu har vi skypat och såhär ser han ut! Han får smärtstillande och äter och dricker och mår väldigt bra i övrigt. Dom hälsade från alla på kliniken att dom tyckte att han var en ovanligt söt och tillgiven kanin när jag pratade med dom senast. Känner mig lite som en stolt hönsmamma.
Brukar ha honom i ett långt snöre i trädgården om dagarna och hemma så har han ju hunden som vaktar honom. Detta hände när han var hos min pojkvän och en katt kom in i trädgården och smög sig på honom. Min pojke sprang ut för att jaga iväg den och då började Frank springa mot honom och snurrade in sig med snöret runt min pojkes ben och fastnade mellan ett trädäck och benen. Kalaset landade på 22000 kr då jag aldrig kommit till skott med att faktiskt teckna en försäkring.
Idag var dom inne med honom för att få hjälp med att lägga om bandagen igen. Nu märke min pojke precis att hans ena framben verkade svullet och går att röra på i sidled på ett onaturligt sätt. Förhoppningsvis är det bara en stukning. Så nu är han påväg in igen för att kolla upp det. Sen kan jag tycka att det är jävligt konstigt att vetrinären inte skulle ha märkt detta tidigare idag och det känns absurt om jag behöver betala för ytterliggare ett besök på samma dag bara för att dom inte märkt det. Han har tydligen inte lagt så mycket tyngd på frambenet på hela dagen har han märkt så att detta är ju ingenting som har hänt nu efter besöket.
Hoppas att min lilla traskanin kommer lindrigt undan för snart finns det inte mycket kvar av honom. uppdatering kommer!
Åh lilla kanin! ❤️ Vilken klump till bakben han hade! 😉
Stackarn!
Men det var inte så jättedyrt ändå för att vara utan försäkring måste jag säga.
Hoppas han kryar på sig och blir återställd
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#14 ps tills nästa gång kom ihåg att man aldrig ska ha en kanin i ett snöre obevakat vare sig det är inne eller ute kaninen kan trassla in sig och bryta nacken
#17 Jag tror TS mår tillräckligt dåligt över det som hänt samt har skuldkänslor och att man då kan låta bli att kommentera att hon har gjort fel
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nu har jag fått hem min lilla trasdocka och han har fått sitta lite i gräset för första gången. Frambenet har fått spjälas. Troligen har det blivit överansträngt efter att han bröt bakbenet. Han stapplar sig runt så gott det går men tycker det är jobbigt att han inte kan tvätta sig med frambenen. Han äter och dricker som en galning och är duktig när jag ska ge honom antibiotika och smärtstillande. Hunden är överlycklig över att få se honom och ligger ute och vaktar honom hela tiden. Han stödjer bra på benet. Detta kan nog förhoppningsvis bli bra tillslut!
#17 Han är ju självklart aldrig i ett snöre utan uppsyn. Kanske ska låta bli att ha honom inne tills nästa gång också. Han kan ju få en bokhylla över sig och dö. lol
Lilla skrutten då. Blir nog bra tillslut ❤️
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#20 du behöver inte låta otrevlig jag ville bara hjälpa tipsa jag kan väl inte veta om du har kaninen under uppsikt eller inte och jag tolkade det som om du inte hade det när du skrev och kom ihåg att även om du känner att du gjorde fel eller så , så finns det alltid en positiv sida av det hela exempelvis lär man ju sig av sina misstag och kan föra den kunskapen vidare.
#18 visst förstår jag det men nu var det ju faktiskt ett försök att hjälpa om du inte förstod det en del vet faktiskt inte att dom gjort fel i huvudtaget och upprepar samma misstag så det jag menade på egentligen var att lära av sitt misstag jag antar att jag gör vad jag hade velat att nån hade gjort för mig när jag var yngre hade någon talat om för mig att man inte bör ha en kanin utan till syn i ett rep så hade min första kanin aldrig dött men det var det ingen som gjorde .
--------------------------------------------------------------------------------
så förlåt ts. men menade inget illa alls ville bara hjälpa 😢
#24 men det stod ingenstans att kaninen var utom tillsyn den slutsatsen drog du själv och det kunde du låtit bli att göra , din kommentar kan lätt tolkas på ett dåligt sätt och hade jag varit TS hade jag tagit väldigt illa upp. Men bra att du ber om ursäkt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det vart visst dubbelpost..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Trippelpost tom..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#25 ne det har jag inte sagt heller utan jag sa att sättet det var skrivet på fick mig att tolka det så och ja jag borde ha tänkt efter innan jag skrev och kommigt ihåg att alla skriver och tolkar saker på olika sätt men nu är det så att med mina diagnoser är livet inte alltid så lätt så därför är det ganska sårande när du skriver att jag borde låtit bli att tolka det så. Det är ju trots allt nästan omöjligt för mig att tolka samma saker som du gör.
Lycka till du och din vän! En bekant till mig hade en kanin som bröt ett bakben. Han är helt återstäld och är 8-9 år nu! Karriären som hoppkanin lades tyvärr på is men vad spelar det för roll om man får behålla sin vän…
Hoppas du och ditt samvete får lugn och att din söta kanin snart mår bättre :)
inget illa menat. allt kan ju tolkas som man vill!
#30 ne precis menade inget illa alls och jag till skillnad från er har bara ett sätt att tolka på pga mina diagnoser jag har bett om ursäkt för att jag uttryckte mig illa och att jag inte menade det så men tänker inte be om ursäkt för mina diagnoser för det är inte mitt fel att jag har dom det är något jag föddes med och är stolt över även om det kan vara jobbigt ibland . Hoppas den lilla ninen blir frisk och sedan tycker jag det är anmärknings värt att du faktiskt till skillnad från andra lägger så pass mycket pengar på din kanin det visar ju att du bryr dig mycket om den.
Lycka till nu! Det var väldigt bra gjort att lagt ner en massa pengar på din kanin, många andra hade inte gjort det. Som sagt jag hoppas verkligen att det går bra :) Skriv gärna hur det gått :)
Nu har det snart gått en månad och Frank mår jättebra. Benet läker fint och han använder bakbenet som om inget har hänt. Fick dock reda på att han även har en ganska risig fraktur i frambenet (i handleden) efter att vi rönkade honom. Bandaget åker av hipp som happ men även det börjar läka trots att det nog aldrig kommer se "normalt" ut igen. Men så länge han inte har ont spelar ju inget någon roll vilket det inte verkar som då han nästan normalbelastar frambenet igen även utan gipset. Om någon vecka ska han röntgas igen och jag håller tummarna för att han snart får slippa alla dumma metallpinnar.
Ikväll ska vi bojkotta världen och ligga och sova i soffan. Trevlig halloween!
på bilden ser frank död ut. det är han inte. vi mår bra
Så skönt! :)
Frambenet är ingen större fara, de klarar sig ganska bra även utan ett framben då de mest har dem för balans och kaniner har bra läkekött. Möjligtvis kan ha få lite värk vid väderomslag, men vem har inte det? ;)
Skönt att bakbenet läker som det ska. Lycka till med fortsatt behandling :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Åhh det här mig hopp IFALL min lilla skrutt skulle bryta benet. sist jag var hos veterinären så sa denne att skulle min kanin bryta benet så avlivar dom bara.
Hoppas verkligen det går bra med din nin =)
#16: Jag tycker 22 000 kr är galet mycket pengar, även om det var utan försäkring! 😮
TS: Skönt att han mår bra!
#36 Galet mycket pengar - jappjapp, men ändå ett ganska "ok" pris faktiskt, det hade mycket väl kunnat vara högre…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
En av mina yngre uppfödningar lyckades bryta benet (antagligen fastnat i höhäcken). Ordinerades vila och inget skuttande (ut med hus, höhäck, allt som kan tänkas hoppa upp i/på).
Gått snart en månad och som jag förstår det blir det bättre och bättre. Det verkar läka riktigt fint och Bilbo är nu extremt rastlös har jag fått höra ;)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Bra att det fortsätter bra framåt! :)
Nu har det gått lite mer än 2 veckor sedan min Frank äntligen fick ta ur pinnarna ur benet och han mår jättebra! Frambenet ser ut lite som en banan då det växt ihop väldigt fel men även det är stabilt och han springer runt som om olyckan aldrig ens hänt. Bakbenet är också helt återställt och förutom att det vinklar lite utåt så ser det jättefint ut. Är så himla himla glad att allt blev bra och att vi får fortsätta våra liv tillsammans! Vill tacka alla som har stöttat oss och hoppas att detta kan hjälpa någon annan i framtiden. Även om det tog lång tid och kostade skjortan har varenda öre varit värt det, och jag vet inte ens vad jag hade gjort om jag bestämt mig för att ta bort honom om jag hade vetat att resultatet skulle bli så bra som det blev!
Vad härligt! Grattis! 🌺
Sån himla fin historia! :')
Lycka till i framtiden också nu hörrni! ❤️
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Vet ej om du fortfarande är aktiv här eller inte… Men som din Frank bröt min lilla Nagini bakbenet igår och hon ska opereras idag, som du var är jag jätterädd och orolig och har gråtit hela natten. Jag undrat hur det gick för dig? Blev Frank helt återställd, hur mår han idag? Och var operartionen svårt/lång? Ska till Göteborg blå stjärna där Nagino ska opereras och jag undrar när jag kan ta hem henne igen? Supertacksam för svar :)
Kan tillägga att min kanin också är väldigt ung, bara 7 månader
#45 Vem är det som tittat på din kanin? :) Har gått till blå * i tio år och de är bäst på exo där :) Min kanin var nästan 9 när han bröt lårbenet så där fanns det inte mycket att göra så han fick tas bort tyvärr :( men en ung kanin har bättre förutsättningar så det klarar hon nog fint :) Gör gärna en egen tråd som vi kan följa. Tycker det är bra att kunna se och lära sig mer så man själv vet vad man kan göra om man hamnar i den situationen. Trodde alltid att ett brutet bakben på en kanin var en dödsdom men nu ser vi ju att så är det inte alls. :)
Dom sa att det var en väldigt svår fraktur och kommer bli en svår op, vilket kommer kosta väldigt mycket. Men jag vill försöka ändå, så hon ska opereras så fort som möjligt.