Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 579 ggr
hannatove
0

ihopsättning av 2 kaniner.

Hej! nu på fredag ska jag kastrera kaj, min kanin.

Ett tag efter vi kastrerat han är planerna att han ska få en kompis, våran andra kanin Zelda.  :p

Har själklart läst på välditgt mycket om att sätta ihop kaniner..

Men jag undrar vad är era bästa tips? & erfarenheter?

Tack på förhand! :)

*~HamsterHamster~*
1

Stor neutral inhängnad, mycket mat, mycket vatten, mycket gömställen med två öppningar, aldrig i stressituation. Inte låta dem lära känna varandra först då agressioner kan byggas upp.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Fridaaaa
1

Vänta till minst 4 veckor efter kastrering.
Ha dem så de ser varandra men inte kommer åt varandra
Sätt ihop på helt neutral plats, med flera gömställen, matstållen mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*~HamsterHamster~*
0

#2 4 veckor är väldigt riskabelt, efter 6 är det omöjligt att det finns sädesvätska kvar.

mvh, HamsterHamster

hannatove
0

okej, dem bor redan brevid varandra.

Är det bra om dem liksom får vänja sig vid den andra kaninens lukt?

Att ha lukten runt om kring sig, för såsmåningom kommer ju dem bo tillsammans?

tex om dem får lukta på varandras saker? :)

Fridaaaa
0

#3 4 veckor är inte riskabelt. 4 veckor eller mer är det som rekommenderas, efter 2-3 veckor är riskerna minimala och efter 4 veckor obefintliga :)

*~HamsterHamster~*
0

#5 två olika källor ^^ haha =)

#4 ibland kan det vara bra att de får vänja sig vid varandra, men ofta händer det att kaninerna vill till varandra och vill fixa rangordningen, men de kommer inte till varann och då kan kaniner bygga upp en stor agression som de låter komma ut när de förs ihop så det är bra om de varken ser eller luktar på varandra, eller så blir det så att kaninerna helt enkelt knappast bryr sig om varandra längre. Du får se hur det blir.

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
0

#6 Låter som det ;)

[Melbun]
0

Min kanin blev helt panikslagen när han såg att det var en annan där första gången. Så för dem funkade det väldigt bra att bo "bredvid" varandra och byta toalåda osv. Sen fick de gå på badkarsdejt någon gång och sen fick de bo ihop i badrummet på neutral yta. Först ignorerade de varandra sen blev det en del bråk men det avtog efter ett tag och nu Bråkar de? inte längre. Tog ett tag men då är båda kaninerna ganska dominanta men det har de löst ganska bra nu. Kan tänka mig att det är väldigt olika vad som fungerar från kanin till kanin faktiskt. Mina var väldigt knepiga och ibland trodde jag inte det skulle gå men det gjorde det =) Att gå ut och med mina två i transportlådan hjälpte oerhört då hanen inte ville ty sig till honan så då sökte han tröst hos henne så för mig har detta verkligen fungerat ^^

Smultrondraken70
0

Min ihopsättning liknar Melbuns i #8. I vårt fall var det hanen som åkte på rejält spö ett par gånger. Men nu, bara sådär har de accepterat varandra, och bott ihop i snart ett halvår utan bråk:)). Kan tillägga att detta är tredje ihopsättningsförsöket, har varit tvungen att dela på dem två gånger då hanen blev fullständigt livrädd för honan och fick total panik, samt blev ordentligt biten. Vad vill jag säga med det här? Jo, det är inte så lätt jämt, men jag är oerhört glad att jag inte gav upp. Nu är dom riktigt goa vänner:)