säkra möbler +
Nu så ska jag äntligen flytta in mina kaniner inne i bodan med mig. Men jag har några frågor som jag skulle vilja att ni hjälpte mig att svara på :)
Eftersom kaninerna är gamla och bott i en lada förut kanske det är svårare för dom att vänja om sig till att gå på toaletten och inte tugga eller skada möbler och annat. Jag vet att det finns kabelskydd och att man inte ska ha växter i närheten men jag vill veta mer.
Så här är mina frågor:
1. Hur gör man för att golvet inte ska ta skada om en olycka skulle hända?
2. I deras mindre bur ( som jag har tänkt mig ska vara av kompostgaller) Vilken matta eller annat ska man ha som underlag ifall en olycka skulle hända medans jag sover?
3. Om jag skulle vilja ta upp mina kaniner i sängen och förhindra en olycka i sängen hur gör jag då?
Sen skulle jag vilja klämma in en annan fråga som inte riktigt har något att göra med att säkra möbler eller så.
Jag har två kaniner, honor som inte är kastrerade och båda är runt 6-7 år kanske. En av kaninerna Stampis, är lite friskare än den andra. Den andra kaninen heter Lea och har haft det lite besvärligt. Hon har magrat en aningen så att man ser ryggraden litegrann. Men hon älskar fortfarande mat och hö. Men sen så har jag märkt att mellan jämna mellanrum har hon fått lösbajs utan att hon egentligen har ätit något konstigt. Hon får ju bara samma mat eftersom jag slutat ge henne sallad då hon bajsar löst. Så hon kan bajsa normalt i några dagar sen helt plötsligt kan hon bajsa löst en dag och en del av det fastnar i rumpan. Så jag undrar litegrann vad det kan vara och om det bara är åldern som gör det. Vi hade en kanin för något år sedan som hette Citrus, tror han blev runt 13 år och han magrade så att man såg hans ryggrad lite grann fastän han fick bra med mat men han bajsade då inte löst. Så jag undrar som sagt om det bara är åldern.
Är det osmart att sätta ihop två kaniner som aldrig träffats förut när en kanin är lite smalare än den andra? Kanske ska jag bara släppa ut dom en och en när jag flyttar in med dem.
Tacksam för svar!
#1 Vilket typ av golv har du? #2 En gammal madrass eller ngt liknande, som kanske man kan ha något vattentätt överdrag på? #3 Min kanin går på toan och kissar, men han har hoppat upp i sängen. Där har han kissat flera gånger (även om han annars alltid går på toa. Jag skulle rekomendera att inte ha kaninerna i sängen, pga min erfarenhet. Men om du vill ändå, kanske du kan lägga typ plast över sängen eller dyl. Som svar på dina svar andra frågor vet jag tyvärr inte. Har bara haft/har en kanin och han är bara 2 år. Hoppas det var till någon hjälp! ;-)
#1 golvet är av trä och jags kulle jätte gärna vilja sitta med dem i sängen, så mysigt det sulle vara. Men är tacksam för ditt svar :)
#2 Okej, jag vet inte riktigt vad man kan göra. Har inte så mycket erfarenhet av det då min kanin som sagt är rumsren. Men om det kommer på golvet så är det väl att torka upp. Kan nog dock fräta in i träet om det ligger för länge, för det har det gjort i min kanins toa. Vet inte hur/om man kan skydda golvet. Du får se vad andra säger! Torkar man med ättika och vatten så kommer lukten bort, så att kaninerna inte tycker att det luktar toa så det är ett tips?!:-)
Jag brukar ha mina kaniner i sängen;) Och det funkar jätte bra! Blir dom kissiga brukar dom skutta ner från sängen och till toaletten;D Tror att det beror på hur kaninen är, vissa tycker av ngn anledning om att kissa på sängen andra inte:) Om du vill ha dom i sängen måste du se till så att dom skälva kan hoppa ner om de behöver gå på toa. Du kan också ha en toa uppe på sängen medans dom är där, då kanske dom kissar i den istället för på sängen:)
Ja, det kommer nog bli en utmaning att få dom rumsrena :) men jag lyckades få min tidigare ute-kanin att bli en rumsren innekanin en gång genom att ställa ut en toalåda i hörnet som hon alltid kissade i. Att ha henne i sängen var dock en omöjlighet, hon kissade alltid i den när jag hade henne där :/
1. Ha uppsyn över kaninerna , lämna dom inte helt själva är ett tips?. Då kan du säga till dom direkt och lyfta in dom i buren så fort du ser att dom sätter sig och kissar någonstans. Sätt ut en toalettlåda i det hörn/hörnen som dom väljer att kissa i, så att dom kissar i lådan istället.
2. Kan du inte ha en burbotten med spån som underlag? :) betydligt lättare att rengöra och du slipper oroa dig för golvet.
3. Som sagt… har varit en omöjlighet för mig med mina kaniner 🤔 jag tror att dom ser sängen som en enda stor toalett!
Vi har en kanin som nästan alltid är lös i sonens rum. Hon har sin bur som hon oftast går in i för att kissa och bajsa. Utanför buren ligger sonens bilmatta ( tyg) den fick hon för sig att kissa på och vi upptäckte att trägolvet har nu fula fläckar. Vi flyttade buren under hans loftsäng och la en platon matta ( plast matta ) som skydd under bilmattan.
Vissa är helt omöjliga att få rumsrena, av våra 8 så är 6 rumsrena. De andra 2 fick jag som vuxna ( mor och dotter) så dem hade aldrig lärt sig.