Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 500 ggr
Johannn
1

Gräver i uteburen

Hej! Har tre lejonhuvade kaniner som alla tre tycker om att gräva när dem är ute i deras uteburar. Dem gräver gärna nära kanten som om dem försöker rymma, förstår inte riktigt varför då dem har ganska stort utrymme å har solskydd åt dem och alla tillbehör som dem behöver, gör era kaniner likadant? Och har ni kanske tips? på hur man kan aktivera dem så att dem inte blir så rastlösa i uteburarna? Tack på förhand! :)

Myrra
1

Gräva är ett naturligt beteende för kaniner. Mina 7 galningar här hemma är som små mullvadar allihop!🌺

stickanw
1

Kaniner lever normalt i tunnlar och hålor och bygger sina bon nere under markytan. Det är normalt för dem att gräva gångar, ibland flera meter långa och ganska djupt. Jag hade kaniner när jag var mycket ung och de hade en utehage som var ungefär 5*10m med ett nät som var 120cm högt för att inte kunna hoppa över och ut, det var dessutom nedgrävt under markytan. Först 30cm och sedan ända ner till mer än en meter under ytan och de lyckades ändå gräva sig ut. Värst var en sk. silverkanin på att gräva sig ut då hon var minst och inte behövde så stora gångar.

Johannn
0

Okej, tack för infon! :)