Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 698 ggr
råttan1
0

Värmebölja

Bor i Holland och denna vecka ska det bli värmebölja med flera dagar med över 30 grader varmt. Till helgen runt 40 grader. Mina kaniner står i skuggan men är varmt ändå. Behöver tips? på hur jag kan hjälpa dem i hettan så de inte blir sjuka.

crystalguurl
0

40 grader!? Ojoj.. Kaninerna kan nog inte vara ute då, ta in dom i tex. en källare elr garage. Iallfall på något svalt ställe där solen inte kan komma in och hetta upp! Här är några tips: Många kalla handukar som du antingen har blött ner i kallt vatten eller lagt i frysen. Kallt vatten! Lägg ut skålar lite överallt med isbitar. Gurka! Skugga! Aktivera inte kaninerna under den varma tiden, det gör dom varamare vilket inte är bra! :)

[Melbun]
0

Du kan frysa flaskor med vatten och lägga in i buren. Många kaniner verkar tycka om att ligga bredvid. Keramikplattor som man lägger i frysen verkar också vara populärt. Man kan också blöta öronen lite då det svalkar men att frysa en petflaska verkar vara det som är populärast och så håller det längre. Har bla sett mycket av detta på instagram :)

Elsaharr
0

Kalla handdukar. Flaskor med is i, "klappa" med kallvatten. (Du har kallt vatten på handen och klappar kaninen med det). Tänk på att inte använda kylklampar bara :-)

Zingo ;D

råttan1
0

Tack för alla svar. Kan jag lägga in de frysta flaskorna som de är eller ska jag lägga dem i ett örngott el så? Ska jag låta dem ha kvar sitt bottenmaterial eller är det svalare för dem utan? Ska fortsätta att vara runt 30 grader i 2 veckor här. Stackars mina kaniner

emms
0

#4 Linda in dom i något så blir det inte lika kallt. 

Beror på vad de har för bottenmaterial, spån blir inte så varmt medans halm blir väldigt varmt. 

Har du tillgång till små inneburar eller liknande kan du ha dessa inomhus/i förråd eller bara i skuggan. Kanske funkar på uteburar med! Men iaf så tar man en handduk och blöter den så att den är så blöt som möjligt men inte rinner vatten ur den liksom. Sen hänger man upp den på gallret. Har man innebur kan man täcka 90% av buren, utebur blir lite svårare. Men när luft/vind (fläkt inomhus) träffar de blöta tyget så avdunstar vatten in i buren vilket sänker temperaturen väldigt mycket! 

Hade en kanin som var väldigt känslig för värme och då gjorde vi såhär de varmaste dagarna på sommaren. Vissa dagar fick dom sitta i transportbur i förrådet de varmaste timmarna på dygnet. Dom sover ju mest mitt på dagen så dom fick skutta runt mer på morgonen och kvällen de varmaste dagarna 🙂

Emma