Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 904 ggr
josto_03
0

Kanin med bettfel

Hej!

Jag har en kanin på 2,5 år som har ett genetiskt  bettfel. Han använder tassarna för att få in maten i munnen. Veterinären har visat hur min mamma klipper hans tänder och det gör hon två gånger i månaden eftersom att de växer helt fel. De dagar tänderna är som värst vill han inte hoppa alls utan visar tydligt att nu får det vara nog, eftersom att han annars har en sådan hoppglädje oroar det mig.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Evelina!
1

Personligen skulle jag ha avlivat, tycker inte att det är rätt mot kaninen att utsätta den för att få tänderna klippta två gånger i månaden eller att han måste äta på ett onaturligt sätt för att få i sig mat.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Idakarrlsson
0

Tråkigt när kaninerna har bettfel. Hur mår kainen i övrigt. När tänderna är "bra"? När du beskriver att kan verkligen inte mår bra när tänderna är som dåligaste, slutar han ätar och sånt då också? Det är ju inte normalt för en kanin att få i sig maten via tassarna. Jag skulle nog börja tänka på att låta ninen somna in för hans bästa, hur tråkigt och jobbigt det än kan vara för dig. Usch, jobbig situation du är i, styrkekramar.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[neptunens]
1

Avlivning.

josto_03
0

#2 Nej han slutar inte att äta. Hö och gräs direkt från marken kan han äta utan tassar men resten använder han dem till.😕

Idakarrlsson
1

#4 Skulle nog och överväga avlivning, tyvärr.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

aliiciaj
0

Har också en kanin med bettfel. Och från början så tyckte jag att man inte skulle avliva och så utan operera bort framtänderna om det bara är framtänderna det är fel på. Har ni kollat om kindtänderna också växer fel? I så fall måste kaninen sövas regelbundet och fila ner dem. Vilket är väldigt påfrestande för kaninen så då tycker jag man ska avliva den. Är det endast framtänderna det är fel på så är jag kluven. Jag själv har en sån kanin som hade bra kindtänder men felväxta framtänder. Vi bestämde oss för att operera bort framtänderna, men jag ångrar det lite nu. Min kanin hade så pass felväxta tänder så en tand gick av när de skulle dra ut den så hon har en tand kvar. Sen var det pytteliten bit av en tand som blev kvar där nere så inte tillräckligt för att bilda en tand men det är lite kvar där i alla fall. Min kanin fick en infektion av operationen i munnen som inte hjälpt av två olika antibiotikor trots rätt antibiotika efter en bakteriodling. Så ser ut som det kommer sluta med avlivning för den kaninen ändå. Jag skulle nog bara kunna rekommendera operation för att ta bort framtänderna åt en kanin som fått tänderna snea av ett olycksfall, då är det lättare att dra ut dem. För jag är inte emot kaniner utan framtänder, de kan äta utan problem. Men är det ett genetiskt fel tycker jag man ska avliva. Särskilt i ditt fall verkar det som om kaninen inte har ett värdigt kaninliv om den verkar deprimerad i mellan åt. Det är sånt som är så tråkigt med kaninerna, skadas deras tänder är det inget man kan rätta åt en gång hos tandläkaren utan det påverkar kaninens hela liv i framtiden :(

josto_03
0

#6 Vi har besökt veterinär och klippt tänderna två gånger och kindtänderna är det inget fel på. Kan jag tolka att han inte vill hoppa som en depression?

Hoppas att din kanin blir bra i infektionen.

farvendal
1

Avliva, tyvärr.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

aliiciaj
2

Jag kan PMa dig och berätta lite mer om min erfarenhet. Vill helst inte skriva det här för det är väldigt många som är emot kaniner med bettfel och jag har diskuterat om bettfel i flera andra trådar så jag PM:ar dig nu istället.

josto_03
0

#9 Gör det!

RebeccaG
3

Avliva. Stackarn kan inte äta som en normal kanin och att klippa krakens tänder är rent och skärt djurplågeri. Ingenting annat, även om ni bara menar väl.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Marsvinsmamman
0

Om kaninen regelbundet blir såpass allmänpåverkad av tänderna som ts beskriver, så måste jag nog tyvärr säga att även jag anser att det humanaste för kaninen är att få avsluta sina dagar.

RebeccaG
3

#9 Ursäkta mig, men tycker inte du det e fel att hålla kvar en kanin i livet som inte kan leva ett normalt kaninliv?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

aliiciaj
10

#13 Du vet ju inte ens vad jag skrev till henne. Jag skrev om vad jag gjorde med min kanin med bettfel och jag ångrar att jag gjorde det. Men bettfel beror en del på hur kaninen påverkas av det. Kaninen i detta fall påverkas och då bör man nog avliva. Sen förstårnjag inte hur det kan skilja sig så mycket mellan veterinärernoch folk här inne på forumet. Här: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/tandsjukdomar-kanin De skriver även om metoden att operera bort tänderna på kaninmagazinet. Det beror helt på hur kaninen påverkas av det. I detta fall verkar den påverkas och då vet jag inte om operationen skulle göra någon nytta. Men min egen kanin pratade jag med två olika veterinärer om det innan jag gjorde det. Min rekommendation: ta kaninen till veterinären diskutera om en operation skulle hjälpa eller om avlivning är enda möjligheten. Tycker också det är väldigt många som kommenterat väldigt opedagogiskt. Att skriva bara avliva den är inte det trevligaste att få höra om sin lilla ögonsten. Tänk om jag skulle skriva så till er om er morfar som har cancer i tredje stadiet, han kommer dö går inte att göra något åt det. Det är inte det trevligaste sättet att skriva på. Man kan faktiskt visa lite medkänsla åt personen som har kaninen och skriva det lite finare och kanske ge en tröstande kommentar. Jag tror inte ts köpte en kanin med bettfel med flit, utan det är något tragiskt som hon upptäckt att sin kanin fått. Men det är vad jag tycker och jag vet att alla har olika åsikter.

farvendal
2

#14 Vill inflika att vi på Kaninmagazinet alltid skriver ur ett neutralt pespektiv och inte tar parti eller blandar in våra personliga åsikter. Därav vi skriver om metoden. 

Samma sak gäller veterinärer, de får inte neka vård i första taget och presenterar därav alternativen. Sedan gör man vad man känner är bäst. Huvudsaken är att man tänker på kaninen och inte på sig själv (som det är väldigt lätt att man omedvetet gör, man vill inte förlora sin ögonsten)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

taxidriver142
6

Jag skulle inte avliva. Min kanin har också bettfel så tänderna måste klippas ibland. Har lärt mig klippa själv av veterinär. Det tar bara någon minut att fixa till tänderna, ser ingen anledning att avliva om kaninen inte lider.

Peak303
2

Jag förstår att många vill göra allt för att behålla en kanin med bettfel vid liv. Men tänk er, hur roligt är det att gång på gång bli stressad. Få en sax instucken i munnen och kanske till och med få ont i käken pga att någon ska klippa av en bit från dina tänder? Jag tror ärligt talat inte att det är särskilt roligt eller trevlig.  

Hade någon av mina kaniner fått bettfel som är så att dem mår dåligt av det så skulle de få somna in. Ja jag älskar mina kaniner, vilket gör att jag inte vill att dessa ska lida. Pga min egoist som vill att kaninen ska vara kvar i livet, även om kaninen mår dåligt utav det.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

farvendal
4

Ingen kaninkunnig veterinär skulle råda en att klippa tänderna på egen hand!!! Tänderna ska helst inte ens klippas pga risken för sprickor i tandroten, de ska SLIPAS med särskilda verktyg.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se