Begrava Charlie
Detta är nog den dummaste & konstigaste frågan, men när det kommer till att Charlie går bort(hän är ändå 1 år men hoppas jag får ha han så länge han kan leva & jag gör mitt bästa, förutsatt min familj låter mig vara ifred & tar hand om han) , men hur/var är bästa sättet att begrava en kanin? Jag bor tyvärr i en lägenhets-komplex & får inte ha bil eller nåt typ av fordon, så jag hade nog inte kunnat åka till nåt minneslund eller så(vi har våra hundar begravda i en sån i Helsingborg eller nån annanstans, men ingen har brytt sig om att åka dit) , så hur ska jag göra?
Du kan lämna in kroppen för kremering och skaffa en fin urna att ha hemma.
Annars kan du låta veterinären skicka kroppen för kremering eller fråga en markägare ifall ni kan begrava kaninen hos dom.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
En kanin kan leva mycket längre än 1 år. Det finns många kaniner som blir äldre än 10 år. Så förutsatt att din kanin är frisk så skulle jag inte oroa mig för dennes död nu.
Men som svar på din fråga. Avlivar du kaninen hos veterinären så kan de erbjuda kremering. Pris vet jag dock inte. Jag vet inte heller om du får hem askan men det tror jag säkert att du kan få. Man får annars inte begrava djur var som helst. Exakt regler om detta kan du googla efter :P
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Charlie är ganska frisk, skuttar runt & äter bra, men lite lat ibland(är det nåt oroande tecken, även med tanke på att han kastrerades för en tid sen när han var yngre och många säger att det är vanligt att de blir det, inklusive lite knubbiga, vilket han också är?) & jag har varit dålig på att vänja han vid sele & transport-buren när jag ska ta ut han, men ändå slickar han mig ibland om jag sträcker fram handen, och jag har hört att det betyder att han tycker om mig.
#2 Det borde vara samma regler mer kremering av kanin som katt så jag skriver hur det var då vi gjorde då vår katt avlivades.
När vår katt avlivades kunde vi välja mellan kremering med andra djur eller separat kremering. Separat kremering var då såklart dyrare.
Här är annars jordbruksverkets regler för hur man gör
l'm back
#3 Det låter inte som om han är dålig i alla fall :) Fortsätt att ta väl hand om honom så kommer ni få många roliga år tillsammans :) De kan absolut bli lite latare se bara till att hålla honom i bra hull så att han inte lägger på sig mer än vad han kan göra sig av med. Tycker du att han är för knubbig så dra in lite på pelletsen :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Mina kaniner är 9 år och är hur pigga som hellst :)
Jag försöker få ut han så mycket som jag kan, men jag önskar mest att han kunde ha ett eget stängslat plats för sig själv där han kan vara lös & inte behöva vara rädd för att nån med hund, bilar som flyger förbi eller en flock ungar skrämmer vettet ur han. Många säger att Kaninhoppning är bästa sättet, men finns det en icke-tävling för Kaninhoppning, typ som finns bara för skoj? Sist jag kollade så behövde jag att Charlie skulle vara tam & lyda mig & sånt, men jag hade hört innan att man skulle låta kaninen bestämma, men det är väl annorlunda med hoppning. Nån som vet? :)