Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 845 ggr
Haku
0

Utekanin+Balkong.

Ska kanske flytta in i en lägenhet med balkong, det är lägenheten längst ner så har inga grannar under mig. Men jag undrar hur det brukar vara med att ha kanin i utebur på balkongen är det möjligt? har någon annan här det? vad är minimum måtten på utebur? ska kolla med min hyresvärd om det är ok också för det kanske inte är självklart eller?

Kamparkempe
0

jag hade det ett tag när jag bodde i lägenhet. Då hade jag en helt vanlig utebur med två våningar och under hade jag ett plastskydd som man brukar ha i bakluckan på bilar. Det fungerar säkert med ett vanligt plastskydd som man brukar ha uder barnstolar också.

Haku
0

Okej! Vet du var man kan köpa sånt plastskydd?

[neptunens]
0

Minimåtten för uteburar är samma som för inneburar 😉
Men det är verkligen inget att satsa på, du kan inte ha kaninen inomhus istället? I en större bur eller frigående?

Haku
0

#3 Varför är utebur på balkong inget att satsa på? kan du berätta varför? jag tänker folk som har en uteplats brukar ju ganska ofta ha kaniner i uteburar :) jag tänkte köpa en ganska stor utebur och ha på balkongen, då får kaninen frisk luft varje dag känns trevligt och sen har jag tänkt att kaninen får vara inomhus frigående stor del av min vakna tid oavsett kommer ju inte bara sitta i buren såklart! om det nu ens händer, bara fantiserar lite om hur jag skulle kunna göra om jag skaffade kanin.

Idakarrlsson
0

Om det är ok för hyresgästen låter väl det som en jättebra idé med stot utebur ifall du inte vill ha kaninen utomhus. Minsta mått på buren beror på hur mkt din kanin väger. Här finns dessa; http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html Själv tycker jag dessa mått är galna så skulle verkligen rekommendera mkt större.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
0

Men kom ihåg att du måste ha en yta att rasta din kanin på också.

Haku
0

#6 Vad menar du för yta att rasta kaninen på? förutom dem timmarna den är i uteburen kommer den ju få vara i lägenheten och springa runt :) eller är det något annat du tänkte på?

Idakarrlsson
0

#7 På vintern kan den inte vara inne och rastas?

Haku
0

#8 Förstår inte hur du menar? är förvirrad nu.

Jag ska kanske flytta till lägenhet och har en balkong på den lägenheten isåfall en ganska stor balkong då tänkte jag MÖJLIGTVIS skaffa en utebur om det passar och ha kaninen i men många timmar om dagen kommer den få springa runt fritt i min lägenhet så den kommer inte vara dygnet runt i uteburen, eller hur menar du med att rastas? jag har inte riktigt koll på vad det finns för regler då jag inte är kaninägare men vill gärna lära mig.

farvendal
0

#9 antagligen menar #8 att du inte kan rasta din UTEKANIN inne i din lägenhet längre stunder under vintern. Den kommer få värmeslag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Haku
0

#10 Aha, Ok då fattar jag. Visste inte ens om det men som sagt jag har ännu bara skrivit frågor i denna tråden har inte ens läst på om mer information ännu eftersom jag bara funderar på att skaffa en kanin skulle jag bestämma mig för att skaffa en skulle jag självklart läsa på rejält. JA det är sant under vintern blir det isåfall svårt att rasta utanför uteburen. Men sen åt andra sidan finns det ju kaniner som spenderar hela deras liv i burar men självklart mår kaninerna bättre av andra alternativ men jag förstår vad du menar isåfall

Idakarrlsson
0

Dåligt formulerat av mig men som #10 säger kan du inte rasta din utekanin inne på vintern då den lätt drabbas av värmeslag. Om du nu inte har möjlighet att rasta kaninen ordentligt på vintern kan det vara bra om du hittar en lösning inomhus :) Det blir allt mer vanligt att ha frigående kaniner inomhus. Dvs att kaninen får gå fritt i hela/stora delar av huset/lägeheten. Självklart ska allt vara kaninsäkrat. Om du har möjlighet att ha din frigående är det ett mkt bra alternativ :)