Frågor-teckning-hage
Hej! Som rubriken lyder så har jag lite frågor som jag hoppas få svar på :) 1. Jag har alltid trott att min dvärgvädur är blå, men efter att jag har läst på lite mer om olika teckningar så har jag börjat bli osäker. Han är lite brun/gul under hakan och även lite på tassarna och på nosen. Så jag undrar om han är blå gul japantecknad eller någon annan teckning/färg. 2. Min kanin är innekanin och har alltid varit, men jag undrar om det skulle vara dåligt/bra om jag valde att låta honom bo ute i en bur hela dygnet runt nu på sommaren och ta in honom på hösten/vintern??? 3. Till min bur har jag ganska mycket kompostgaller, men fungerar det att ha kompostgaller som tak och golv också? (Menar över hyfsat stora områden) 4. Vad är bäst: •Bara ha kompostgaller som Hage •Bara ha Kompostgaller med nät/galler på marken samt dom tak • Bygga en trä ram som blir hyfsat hög med nät/galler som tak och botten och då fästa kompostgaller i ramen Visste inte vilken grupp jag skulle sätta inlägget i så ändra om ni tycker någon annan passar bättre :)
Zingo
Ladda upp bild på kaninen så är det lättare att svara på den frågan. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Okej ska försöka, har haft lite problem med att ladda upp bilder från telefonen+ att de brun-gula fläckarna inte syns så bra på bild, men men det blir som det blir ;)
Zingo
Zingo
Tycker inte att man ser något annat där, mer än blå. En blå kan se brun ut då kaninen blir solblekt. En gul/blå japan ser ut såhär:
-' Malin Hultman
Lite svårt att se på din bild, men kanske är han viltblå? Om han är ljus under magen och under öronen.. Kolla bilderna på den här sidan:
http://www.kaninfarg.se/farg.viltbla.htm
Eller Otter blå? Fast med svag otter-teckning..
http://www.kaninfarg.se/farg.otterbla.htm
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Svar på nr 2: Om du har en bra utebur med ett vind-och regnskyddat krypin till kaninen så ska det gå bra att ha den ute nu på sommaren. Det borde inte vara några problem! Kolla bara så att den är säkrad mot rovdjur (räv, iller, mink, hök) med nät (ej hönsnät)eller kompostgaller i botten och över taket på buren.
Nr 4: bygga träram + galler blir ju stabilast och bäst, så klart, om du ska ha honom ute dygnet runt.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#6 Viltblåa är vita under hakan, runt nosen, ögonen och i öronen. Kaninen i #4 är blå.
-' Malin Hultman
Okej då är han nog bara vanligt blå :)
Zingo
#7 okej ett vindskyddat och regnskyddat krypin tror jag att det är, han har iaf ett krypin som jag tror är skyddat ;) Okej ska se om jag kanske kan bygga en ram, men ni som har gjort det/ vet någon som gjort det, var det svårt???
Zingo