Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 651 ggr
Rorvers
0

Viktigt med pellets?

Hej! Vill starta en liten diskussion detta och själv få lite tips? om man kan/måste komplettera pelletsen med något annat om man inte väljer att ge eller räcker det för kaninen att för det mesta äta hö? När jag precis fått hem min Franska vädur så gav jag han Max 3 msk, sen har jag haft ett uppehåll med pellets omkring 2-3 veckor då han började bli fet. Nu har jag börjat igen med 1-1.5 msk pellets + bla sallad, spenat, persilja och äpple + banan på helger. Han väger omkring 5 kilo nu och är ungefär 6 månader vilket är en bra vikt. Med mina dvärgvädurar som jag hade när jag var mindre så gav jag dom alltid flera dl men märkte inget fel på dom heller. Hur gör ni? Är det viktigt med pellets eller spelar det ingen roll?

Fridaaaa
0

Nej pellets är inget som måste ges om kaninen håller vikten bra utan.
Har en kanin som måste ha pellets dagligen annars går hon ner i vikt.
Mina andra får inget nu under sommaren (messi som växer får litegrann). Annars på vintern får de inte mycket
Och jag har bra hö, de går mycket grönt utifrån samt grenar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fsigge
1

Jag tycker att pellets är onödigt. Jag kan inte se att det ska vara nyttigare än, färskt ängsgräs och många många andra örter. Det flesta pellets innehåller spannmål eller sojabönor vilket inte är något bra i en kaninmage. Om pelletset då inte innehåller något spannmål och är gjorda av pressade örter och gräs, då kan man lika gärna ge dessa örter färska istället, eller torkade. Jag har försökt med pellets. Det har inte gett någon bättre effekt än att ge kaninen grönt. Till ungdjur har jag också testat pellets. Har inte gjort något positivt heller. :) Så länge man har en fint hö, att kaninen dricker bra och får både grenar och grönt så är inte pellets viktigt för mig det. Det är vad jg tycker. :)

Frida

emms
0

Jag tycker växande kaniner ska ha något sorts kraftfoder. Sen finns det ju många olika vägar man kan gå där men kan man inte kolla upp värderna på höet skulle jag inte våga att sluta ge kraftfoder då man inte vet vad höet kan ha brist på.

Sedan väljer jag pellets då det är lätt att få tag på till skillnad från andra grejer man kan ge. Havre eller liknande går knappt att få tag i mindre påsar, bor i lägenhet så stora mängder gräs är svårt, kan inte köpa balar med hö då det inte finns plats.

Har man kaninen ute på ett grovt gräs och ett hö man har kollat upp så tycker jag man kan skippa pelletsen om kaninen klarar sig utan. Likaså innekanin med ett bra hö och tillskott av örter. 

Jag har en hane på 7 år som alltid varit supersmal, det spelar ingen roll vad man matar honom med. Nu får han pellets och solrosfrön blandat för att han ska hålla någorlunda bra vikt på äldre år. Så han behöver något extra, spelar ingen roll vad man ger honom för hö.

Sedan tycker jag att större raser har ett behov av kraftfoder när dom växer då dom växer så pass fort.

Emma

Idakarrlsson
0

Jag tycker inte det är fel med pellets.

Men tycker allt beror på individ. Dem flesta kaninerna klarar sig alldeles utmärkt på ett bra hö, grenar, lite frukt och grönt och självklart vatten. Jag tycker man kan ge pellets om man har en kanin som inte kan hålla vikten eller en ung kanin som växer. Det är många som ger sina kaniner för mycket pellets, man får komma ihåg att det bara är en komplettering.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Alliesson
0

Min lilla tremånaders hoppkorsning får cirka en dl pellets då hon är otroligt aktiv+ att hon växer och håller inte hullet på bara hö och grönt. Min vuxna dvärgvädur lägger däremot på sig väldigt lätt och får därför bara grovt gräs nu på sommaren och på vintern någon-några matskedar pellets, någon grönsak och hö. Så det där kan skilja sig väldigt mycket åt från kanin till kanin, mycket beroende på hur hög aktivitetsnivå hen har skulle jag säga.

[Indii]
0

Gräset / höet där jag bor (Östra Svealand) ska enligt uppgift vara selenfattigt. Därför ger jag ett par matskedar pellets per kanin och dag. I övrigt är det gräs, kvistar och hö som gäller!

EmmasBella
0

Pellets är absolut inget som måste ges, min kanin får bara 1 msk pellets per dag sen får hon hela buren med hö, och självklart pinnar,sallad mm. Ungar kan man ge lite mer då dom växer men när dom vuxit klart tycker jag inte man ska ska ge så mycket :) Men självklart så finns det ju kaniner som är "ojämn" i sin vikt, att dom går ner sen går som upp, och då kan man ju säkra med lite extra pellets! Det är iallafall vad jag tycker!:)

[Zachapacka]
0

Om kaninen inte behöver pellets så strunt i det. Men det kan vara bra att låta kaninen få tillgång till en salt/mineral sten ibland så att kaninen inte får brist på det.

Rorvers
0

Vad jag hört ska kaniner inte ha saltstenar, eller?

Fridaaaa
0

#9 Precis. Stämmer bra. De kaniner som inte får pellets alls överhuvudtaget kan dock behöva lite lite salt men inte fri tillgång till saltstenen eller speciellt ofta.

[Zachapacka]
0

#9 det är lite olika vad olika personer tycker. Frida här tycker uppenbarligen inte att man ska ha saltstenar. Men läs Zabbios inlägg här; Saltsten. Om kaninen inte äter pellets (pelletsen innehåller oftast allt kaninen behöver)  så kan de dö om de inte får i sig alla vitaminer och mineraler. Vitaminerna löser man lätt med lite grönsaker, men för att kaninen ska få i sig salt och liknande kan det vara smart att ge dom en salt sten. Självklart måste man ha koll så att de inte missbrukar den.

Fridaaaa
1

#11 Läs om läs rätt. Skrev att man inte ska ha saltsten om de får pellets. Då får de i sig vad de behöver via det. Om de inte får pellets skrev jag klart och tydligt att de kan behöva lite då och då men inte fri tillgång.

farvendal
0

#11 Var ju exakt det Frida sa dock.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Zachapacka]
2

Ta de lite lugnt här 😉. Men den här tråden handlar om en kanin som INTE äter pellets så att prata om andra kaniner är kanske ointressant. Det jag ville med mitt inlägg var att svara på #9 fråga. Det var mitt ända syfte. Förlåt om jag skrev fel

farvendal
0

En kanin som får gå mycket i Hage osv får också oftast i sig de mineraler de behöver genom rötter osv 🙂  kål innehåller även en del mineraler (men just salt vet jag inte).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rorvers
0

Blir lite orolig när de flesta skriver att pellets behövs när de växer. Jag har inte gett min Frasse mycket pellets nu när han växer, men jag borde alltså det? Har ju varit väldigt noga med att ge honom annat, tex örter, spenat, lite kål osv. Han har aldrig ätit endast Hö. Läste även ett inlägg här att man kunde ge dom ärtor när dom växer så det gjorde jag ibland när han var mindre. Han var minst i kullen och är inte jättestor i min mening, borde han ha växt ikapp? Han är ju nästan 6 månader, växer han fortfarande och borde jag börja ge honom mer pellets? Jag tycker att han lätt slutar äta Hö när han får mer än några matskedar. Vad bör man ge för att komplettera pellets? Är det någon som har en kanin här som växt upp helt utan pellets? Nu blev det mycket frågor. Är tacksam för att så många har svarat :)

farvendal
0

#16 upplever du att han håller hullet och verkar växa bra på sin kost så fortsätt som du gör.

att ungar i en kull är olika stora är normalt. huvudsaken är att ahn inte är mager.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Katniss
0

Min kanin mår inte bra av pellets och får därför inget. Han har en Saltsten men har ännu inte förstått hur den fungerar, han bet en gång på den och det var det. Jag tänkte ha den inburen två ggr i veckan (dagtid) men då han inte verkar använda den kanske jag ska låta den vara kvar längre?

R.I.P. Anton 💔

[Zachapacka]
0

håller med #17 , så länge han inte magrar av eller något är är det inga problem :)