Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 805 ggr
ra-17
0

Farligt med kompostgaller?

Hej! Undrar om en kanin (hermelin lejonhuvad) kan fastna i kompostgaller som rutorna har mått 5×10 cm. Vilket håll är bäst att ha kompostgallerna på eftersom rutorna är rektangulära? Han brukar inte vara så mycket för att rymma, och kompostgaller är tänkt att ha inne isåfall och det är inte hela världren om han skulle rymma. Men jag vill inte att han ska skada sig…. Tack!:-)

emms
0

Du kan köpa kompostgaller först och testa om han kommer igenom med huvudet. Om han gör det kan du köpa vanligt hönsnät och fästa längst ner på gallret. Billigt och finns i ganska låga höjder. 

Svårt att svara på om han skulle kunna komma igenom med huvudet, vuxna lejonhuvade gör det oftast inte men vuxna hermeliner kan göra det ibland. Beror ju på hur stort huvud han har. Vissa kompostgaller har en ruta längst ut som kan vara lite bredare, olika på olika kompostgaller har jag märkt. 

Har hört att om man sätter dom på höjden så är det svårare för dom att rymma men då är det svårare för oss människor att gå över med om man bara ska ha de som Hage eller liknande 🙂

Emma

ra-17
0

Okej tack för bra svar! Ska pröva då, har tittat på kompostgaller där alla rutorna är lika stora (inte större i kanterna….). Ja får se om jag sätter dem på höjden eller hur jag gör. Brukar kaniners huvud vara längre på bredden eller på höjden, om du förstår vad jag menar? :-)

Frosstis
0

min lejonhuvad tänkte gå igenom ett hål och fastnade och bröt nacken..

emms
0

#2 Beror på kaninen. Hanar har oftare runda huvuden och speciellt vädurar och hermeliner har tjocka skallar. Honor har ofta smalare, alltså längre huvuden och vissa raser har mer smala huvuden som holländare och belgisk hare 🙂

Emma