Panik i koppel
Hej! Jag har ett problem med min kaninhona på ungefär 3 månader. Hon får som rubriken antyder panik när hon har koppel på sig. Sele går jättebra, hon sitter lugnt när jag sätter på den och busar som vanligt med den på i hagen. Men när jag sätter på kopplet på selen springer hon som en galning runt i cirklar och försöker slita sig loss (hon har lyckats med det en gång också). Jag kortar då upp kopplet och lyfter upp henne i famnen för att lugna ner henne och hon är märkbart stressad och flåsar. Hur ska jag göra för att få henne att förstå att kopplet inte är farligt? Är det bara att fortsätta öva? Har aldrig haft det här problemet med tidigare kaniner. Tacksam för svar!
Jag har aldrig varit med om det själv men men. Prova att ha henne i en hage/inomhus i ett rum. Ha kopplet på selen redan när du tar på selen. Prova om hon tycker att även det är läskigt….. Sen kan du låt henne springa med koppel och sele på utan att du håller i det så hon förstår att det inte är någon farligt och att det inte är något som hindrar henne….. :) Lycka till och hoppas det löser sig.
Zingo
Jag har aldrig varit med om det själv men men. Prova att ha henne i en hage/inomhus i ett rum. Ha kopplet på selen redan när du tar på selen. Prova om hon tycker att även det är läskigt….. Sen kan du låt henne springa med koppel och sele på utan att du håller i det så hon förstår att det inte är någon farligt och att det inte är något som hindrar henne….. :) Lycka till och hoppas det löser sig.
Zingo
Zingo
Zingo
Zingo
#2 Tack så mycket för tipsen, ska testa i hagen:)
Jag har varit med om det. Men hon lugnade ner sig efter ett tag och nu bryr hon sig inte om kopplet
Min hona var lite likt sådär. Bara selen gick jättebra, men kopplet var lite trixigare. Så då hade jag en H-sele men bytte till en bröstsele som inte gör att trycket läggs på halsen. Så prova att byta sele:)
Men sätt på kopplet på selen innan du sätter på selen på kaninen? Jag tar aldrig av kopplet om jag inte ska byta sele :)
#7 får hoppas att min bebis är likadan:) #8 använder redan bröstsele, men tack ändå:) #9 det gör jag redan. Bara sele hade jag bara de första gångerna:)
Ibland kan det vara att kopplet rycker lite även om man bara håller i det. Man kan testa att sätta ett gummiband mellan kopplet och selen, det gör att det inte blir ryckigt utan mjukare för kaninen. Kanske värt att testa?
Emma
#11 tack, vad smart! Det ska jag testa:)
vet inte om det är lite sent men min kanin var precis lika dan fram till bara någon vecka sen. Om du inte redan har en bröstsele eller bogsele tycker jag att du ska byta till det, Jag köpte ett längre koppel (3,5m) och märkte direkt stor skillnad.
Jag var på en kaninhoppnings kurs och där sa dom att det kan bli bättre om man miljötränar kaninen, altså åker runt med kaninen på olika platser så att den vänjer sig vid att vara på andra ställen än "hemma".
Hoppas att det ska vara till hjälp. 🙂
Testa ett längre koppel. Hedda var ungefär likadan. Hon var rädd när något var ganska nära bakom henne men hon fick inte paniken när fotstegen inte var lika nära :)