Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 562 ggr
Irmelinis
0

Hoppkaniner - dum fråga

Jag vet knappt inget om Kaninhoppning, men jag måste fråga. Tränar man kaninerna på att hoppa högre och högre hinder när den flyttas upp i de olika klasserna? Eller är det mest snabbhet och smidighet som tränas upp? 

Blir en hoppkanin inte väldigt svår att hålla i rasthage (utan tak) då de är så bra på att hoppa och kanske rymmer? Eller får de liksom sitt hopp-behov tillfredsställt så att de inte känner att de måste rymma?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninhoppare
0

Höjderna ökar för varje klass. Tex är maxhöjden 30 i lätt klass, 38 i medelsvår osv. 

Om kaninerna i en klass hamnar på lika många fel/ korrigeringar, är det då tiden som är avgörande. Fel och tid läggs alltså samman. Så det är ju lite av allt som behöver tränas upp. Hur högt kaninen klarar, hur snabb den är och hur smidig den är, är ju alla punkter som är avgörande för vart kaninen placerar sig 

Det är nog oftast ingen större skillnad mellan en hoppkanin och en vanlig kanin när det kommer till det. Ingen av mina hoppkaniner har försökt rymma genom att skutta över hagen. Sen är ju alla individer såklart 🙂

Medarbetare på Jättekanin

pernillaoscarsson
0

Jag hoppade med min hane en del hemma under hans första år. Honom kunde jag inte ha i Hage utan uppsikt för han hoppade lätt som en plätt över kompistgallerna. Sedan om det beror på att han hoppat hinder eller att han var okastrerad kan jag inte säga. Han kastrerades för 3 veckor sedan och inte sedan dess försökt ta sig över. Dock under. Bäst är ju dock att ha botten o tak på hagarna om man inte är beredd att sitta och övervaka hela tiden. :)

Irmelinis
0

Där ser man, kastreringen hjälpte verkligen då 🙂

Kaniner är antagligen tillräckligt smarta (eller osmarta, beroende på hur man ser det) att de kan skilja på hoppsituation och icke-hoppsituation. Nu ska jag hoppa och nu ska jag inte, liksom. 

Är det skillnad på honor och hanar i hoppning eller brukar båda könen bli lika bra, lika lätta att träna?

www.alrunans.weebly.com/

[RC1393]
0

Jag tycker inte det är någon större skillnad mellan könen. Hanarna kan vara haniga och nosa överallt, jämt och ständigt och honorna kan vara brunstiga hela tiden, eller så hoppar de och uppför sig jämt (gäller båda könen). Handlar mer om individen än om könet faktiskt. Jag råkar ha fler hopphanar än honor, men det beror på att mina honor går i Avel den del av halvåret som det är roligt att träna dem (man behöver inte frysa ihjäl) och utan träning går det ju inte så bra på tävling.

kyrkeliden
0

När det kommer till de högre klasserna är det framförallt kondition och muskler som kaninen behöver, så är främst detta som behöver tränas/hållas igång. Sen är det klart olika från individ till individ vart deras svårigheter ligger och alla kaniner klarar rent kapacitetmässigt inte av högre klass.

Rymma ur Hage har jag några som är väldigt duktiga på. Har däremot lärt mig att är hagen stor nog så har de inget behov av att upptäcka världen utanför. Det där är nog inte mer vanligt hos hoppkaniner som hos andra kaniner.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Irmelinis
0

Tack för svar!Jag är imponerad över alla er som tränar och tävlar med era kaniner, det är ju inte det lättaste djuret att få till ett samarbete med. Läste igår på reddit en kanin-ägare som skrev  "en kanin är som en hund med attityd-problem som tycker att han själv alltid är viktigare än alla andra" 😂

Det är sant, med en tillräckligt stor Hage så minskar nog behovet att rymma. Bra tips?

Får man tävla med en kastrerad kanin (hona eller hane)?

www.alrunans.weebly.com/

[RC1393]
0

#6 Absolut, alla kaniner får vara med och tävla bara de är friska och nog gamla🙂