Smöra in fästing?
Har läst att om ens kanin har fästing så ska man smöra in fästingen och sedan (när den är död, smöret gör så att den inte kan andas, tydligen) så drar man bort den. Bör man göra så? Upptäckte vad jag tror är en fästing precis vid min kanins öga och undrar vad jag bör göra :/
R.I.P. Anton 💔
Vore det inte lättast att bara ta bort fästingen direkt?
säger det samma som #1 är det inte enklast och säkrast att ta en fästingplockare och ta bort den på en gång
Ja, om det inte går att ta bort den med naglarna/fästingplockare (så att hela huvudet kommer med) så brukar det funka att ta smör eller olja på den, så ramlar den av efter ett tag. Men det är bäst att få bort den så fort som möjligt.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag läste upp detta för mina föräldrar och de tyckte sig ha hört nu på senare dagar att det inte är så bra att göra det (de har tidigare själva gjort det på sina djur). De visste inte riktigt varför men mamma tror att det kan ha och göra med att de spyr av det (fästingen alltså) och då kan man bli smittad av ex. borrelia och TBE.
(De kan spy om man plockar de med fingrarna i alla fall!).
Men vi vet som sagt inte. Vi har inte behövt plocka fästingar på flera år.
Det bästa, tycker jag, är ju en vanlig fästingplockare (en sådan med ögla). :)
Lycka till!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Fast kaniner får ju inte följdsjukdomar av fästingar. Det som kan hända är väl att det blir lite infekterat samt att fästingarna kan sprida kanin och harpest (enligt kaninmagazinet). Dock suger ju fästingar bara blod 3 ggr i sitt liv så räcker det med att de rör sig i områden där sjukdomen finns eller ärvs det ner till fästingbebisar…? 😂
Hade inte koll på att kaniner inte får följdsjukdomar av fästingar!
Haha, inne i hund- och människovärlden ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#6 Nä det hade jag inte heller tänkt på förrän något år sedan 👍
Testa ta bort den med pincett? Min kanin fick en fästing för inte så länge sedan, då försölte vi ta bort det med pincett, men den klämdes sönder o.O är den död då eller sitter huvudet kvar och siger ännu mer blod?
Den verkar leva :/
R.I.P. Anton 💔
#9 Så vad ska jag göra? :{
R.I.P. Anton 💔
Du kan använda pincett, det viktiga är bara att du kommer så långt ner som möjligt så du rycker med huvudet också. Det som hänt med #9 är förmodligen att dem bara fick med kroppen. Lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Prova att dra med fingrarna, lättare om du (eller någon annan) har långa naglar så man kan nypa och vrida loss den. Om det inte går, om kaninen inte sitter still eller du tycker det är äckligt, så ta olja på den - bättre än att inte göra nåt alls, tycker jag. Ofta kan man få bort huvudet med pincett i efterhand om det skulle bli så att det sitter kvar. Fast det är pilligt…
www.alrunans.weebly.com/
#13 Jaguar hae inga långa naglar, och eftersom den är precis vid ögat vet jag inte om han kommer att sitta still om jag använder pincett men får väl försöka ;) Men om huvudet stannar kvar, vad gör jag då? Tar på olja elr?
R.I.P. Anton 💔
Ja, det tycker jag du kan göra. Då är chansen större att den dör och släpper.
www.alrunans.weebly.com/
Har oljat den nu så får vi hoppas på det bästa :)
R.I.P. Anton 💔
Jag tycker du ska ta bort den med pincett! Har gjort det många gånger inget konstigt med det:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#18 Tänker göra det imorgon. År se om fästingen fortfarande lever då. Hur ser man om fästingen är död?
R.I.P. Anton 💔
#19 Genom att spola ned den i toan 😂
#19 Fästingar rör ofta på sina ben. Du lär ser om dem inte lever. (Peta på den annars och se om den reagerar) Även fast den är död eller inte så tycker jag du ska ta bort den.
#21 Tar fram pincetten imorgon samt lite godis för att hålla honom på plats.:)
R.I.P. Anton 💔
Antingen så har den trillat av eller så har Anton kliat bort den. Det är dock en rosa prick där fästingen var, men den borde försvinna snart :)
R.I.P. Anton 💔
Vad skönt att den är borta! Hoppas det inte dyker upp några fler äckliga små kryp 🤮
www.alrunans.weebly.com/
#24 Ja, det hoppas jag med :) Skönt att slippa den.
R.I.P. Anton 💔
Va bra! Lite rosa och svullet blir det nästan alltid men borde försvinna om någon dag 🙂
Jag brukar ta bort fästingar oavsett ställe med en "skohons pincett"
1800 talet gav rättigheter åt slavar.
1900 talet gav rättigheter till kvinnor.
Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur.