Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 624 ggr
sarakaka
0

Svanskörtelproblem

Hej allihopa!
Jag har problem med min hankanin och hans svanskörtlar.

Kaninen:
* Han är ca 2 år
* Han är kastrerad

Bakgrund:
* Han är svår att hantera och har jättetät päls så det tog lång tid innan vi upptäckte hans problem. Hittade blod i toalådan och kollade båda kaninerna men såg ingenting. Av en slump kände jag något konstigt i pälsen och där var det.
* Vi hittade något hårt längst in under den täta pälsen, det var stora och stenhårda skorpor av svanskörtelsekret som fastnat och blockerade hålen. Det var svullet, rött, med massa småsår (ca 10 st) och blålila färg.
* Åkte akut till veterinären som tog bort allt och gjorde rent och sa att han har en för stor sekretproduktion och att vi inget mer kan göra än att rengöra och ta bort sekretet varannan dag.
* Vi rengör noga varannan dag med jodopax.
**
Nuvarande tillstånd:**
* Såren är borta. Och färgen är lite bättre.
* Det som är kvar är att huden är liksom uppluckrad och torkad och går knappt att tvätta bort. Han har även fått en knöl vid öppningen till ena körteln som bara blir större och större, nu som en ärta vilket blockerar hålet något pga svullnaden. Det är även lite blålila runtom.
**
Nu undrar jag…**
1. Vad ska jag göra? Det blir ett veterinärbesök men jag skulle vilja få lite feedback från er som är vana kaninägare också.
2. Finns det något bättre att rengöra med än jodopax?
3. Vad kan den där knölen vara? Jag kan försöka ta en bild och ladda upp senare. Kan det vara en svullen körtel, en inkapslad infektion eller en tumör? En tumör skulle ju kunna förklara den ökade produktionen av sekret men jag vet inte hur vanligt tumörer är hos kaniner.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Mvh Sara

sarakaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ritat

sarakaka
0

Kan tillägga att han verkar ha ont för han ligger och vilar/sover/kisar mycket… :/
Ska ringa veterinär så fort de öppnar igen efter midsommar men jag är orolig att han lider och behöver avlivas. Kan någon snälla svara? :(