lite frågor
hejsan! jag ska skaffa kanin:) visserligen så blir det till nästa år men har ändå lite frågor.
- passar ngn speciell ras för nybörjare?
- måste man ge pellets 2 gånger per dag eller kan man ha matskål inne hela tiden? (byter ändå mat varje dag och ger hö
- vad är bäst att ha i buren, spån eller halm?
- vad är bäst, att ha kaninen ute eller inne?

Jag är nybörjare och lejonhuvad passar utmärkt för mig :) Förutom att hon behöver borstas och så :)

Speciel ras .. Hmm. Helst en korthårig ras i början. En gång om dagen ska en kanin ha mat. Spån eller halm .. Det vet jag inte. Ute är väl bäst.

Dvärgvädur är väl en bra ras (: Det är iofs inte min favoritras..fast dom är ju ofta lätta å få tama å sådär (: Ja, en gång räcker ju att man matar om dagen(jag matar mina 2ggr men). Spånet suger väl upp piss bättre än halm(?), så jag tycker det är bra iaf (: Innekaniner blir ju fortare tama och får oftast komma ut mer än utekaniner så jag tycker iaf att det är bäst(: Har mina kaniner ute nu (å i garaget) å det fungerar ju också bra (: fast det är mest för att mamma inte vill ha dom inne :b
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

ok tack för alla kommentarer :)
jag rekomenderar dvärgvädur :))

1, Det beror lite på vad man är ute efter men skulle kunna tänka mig att dvärgvädur är en bra nybörjar ras :)
2, Man ska ge kaninen ca 0,5 dl per dag + hö och nytt vatten :)
3, Skulle rekommendera spån men man kan ju ha både spån och halm om man vill det.
4, Om man bor i lägenhet så kanske det är bäst att ha den inne om man inte vill ha den på ballkongen. På vintern så får man ofta lite mindre kontakt med kaninen när den är ute men det bestämmer man ju själv hur man vill ha det så :)

Ha inte enbart halm, spån har bättre uppsugningsförmåga, dock så "spånar de ner". Ifall du tycker att det blir spånigt på golvet kan du ha spån underst och halm över.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Dvärgvädur var min första kanin.Väldigt mysiga och lugna :) - måste man ge pellets 2 gånger per dag eller kan man ha matskål inne hela tiden? (byter ändå mat varje dag och ger hö)
Jag brukar ge 2 ggr / dag. Så att dom inte äter upp allting på morgonen. Matskålen ska stå inne hela dagen. - vad är bäst att ha i buren, spån eller halm?
Spån har bättre uppsugningsförmåga men halm kan man ha i tex bolådorna. - **vad är bäst, att ha kaninen ute eller inne?
**Jag tycker att kaninerna blir socialare om man har dom inne. Men det är nog härligast för dom o bo ute. Om det är en väldigt liten ras så kanske den kan bo inne om vintern, eller isolera buren väl.
1. Jag hade dvärgvädur som första kanin, och det var perfekt. Men, det du borde tänka på är väl att inte skaffa en belgisk jätte typ ;P
2. Du bestämmer själv om du vill ge kaninen pellets en eller två gånger om dagen.
3. Jag skulle säga båda, men om kaninen bor inomhus räcker det med halm.
4. Båda är lika bra.
Jag rekommenderar dvärgvädurar eller lejonhuvade kaniner.
Om du ska ha kaninen ute är det bra att ha mycket halm i buren.
Jag tycker att det är bäst att ha kaninen ute för dom brukar trivas bäst utomhus i friska luften :)

- **passar ngn speciell ras för nybörjare?
**Skulle lätt rekomendera min favorit ras Dvärgväduren (bilden) dom är så underbara och lugna i sättet. - **måste man ge pellets 2 gånger per dag eller kan man ha matskål inne hela tiden? (byter ändå mat varje dag och ger hö
**om du skall skaffa en kaninunge skall den ha fri tillgång till mat tills den blir 6månader så då kan du ge mat till kaninen när skålen är tom. När den blir äldre får du själv bestäma om du skall ge två eller en gång per dag. - **vad är bäst att ha i buren, spån eller halm?
**Spån suger åt sig mycket mer, så jag säger spån. Men du kan ha halm i bolådan. Om den skall vara ute under vintern tycker jag du även skall ha halm i hela buren. - **vad är bäst, att ha kaninen ute eller inne?
**Jag tror det kvittar! Men du kan skifta ha den ute på sommarn och inne på vintern (skall jag göra med min kanin som jag snart skall få).
Lycka till!
Dvärgvädur är en väldigt lugn ras - måste man ge pellets 2 gånger per dag eller kan man ha matskål inne hela tiden? (byter ändå mat varje dag och ger hö)
Dom ska fri tillgång till pellets till dom blir 6mån. Sen börjar man med ½dl morgon :) - vad är bäst att ha i buren, spån eller halm?
TOA-LÄTT är bra att ha i buren :) Men sån går också! På sovplatsen så ska man ha halm eller hö. Men om du har halm i sovplatsen så ska du ha hö i en hö-häck - vad är bäst, att ha kaninen ute eller inne?
Hanar luktar mycket. SÅ ute blir bäst! Men du kan ju såklart ha kaninen inne också :) Men dom trivs bäst ute

passar ngn speciell ras för nybörjare? Dvärgvädur tycker jag är perfekt! :) De är (ofta) lugna, och blir lätt tama.
måste man ge pellets 2 gånger per dag eller kan man ha matskål inne hela tiden? (byter ändå mat varje dag och ger hö.**
När de är små (upp till 3 månader) ska de ha fri tillgång till pellets. Om du köper av uppfödare, prata med h*n och fråga då. Annars kan man ge antingen på morgonen eller på kvällen, eller både på morgonen och kvällen. Själv ger jag 2 gånger om dagen.**vad är bäst att ha i buren, spån eller halm? Spån och halm. Jag använder spån som "huvudunderlag", hon har sågspån + halm inne i bodelen. På vintern däremot har jag ett tjockt lager spån + ett lager halm i hela buren. (Hon är utekanin)
vad är bäst, att ha kaninen ute eller inne? Personligen tycker jag utekanin. Då får de byta päls efter årstiderna och mår bättre av frisk luft, bara de har en ordentlig bur. :)

tack för alla svar :)jag kanske dock är lite seg, måste man ta ut maten på kvällen (om kaninen inte ätit upp allt) eller kan den stå kvar under natten tills man byter nästa morgon ?

den kan stå kvar över natten.
- passar ngn speciell ras för nybörjare? Vet inte någon speciell
- måste man ge pellets 2 gånger per dag eller kan man ha matskål inne hela tiden? (byter ändå mat varje dag och ger hö Du ser till så att det är pellets hela tiden i skålen:)
- vad är bäst att ha i buren, spån eller halm? spån:) För det är billigare och drar upp kiss och sånt
- vad är bäst, att ha kaninen ute eller inne? det bestämmer du själv

oki :) tack så mkt för alla svar ´:)
Jag har toa-lätt i buren och det funkar jättebra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tack för alla svar .. Ska no köpa dvärgvädur .. passar ju bra för dom ä lugna o jättesöta tkr jag :)

#20 Sööt! Vems kanin är det?