Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 665 ggr
Sonja003
0

Vad är bäst för en kanin?

Hej! Jag ska köpa en kanin och undrar om det är bäst för en kanin att bo inne eller ute? (;

Fridaaaa
0

Det beror på vad man själv föredrar. Jag har både och.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sonja003
0

#1 Okej, tack!

sannadetejag
0

Enligt min åsikt så blir kaninen mera tam om den bor inne fast samtidigt så är det mer jobb med städning. I naturen så är ju kaninen ute. Men som sagt beror ju på  vad du har för tanke. Jag har haft både inne och ute kaniner.

Sonja003
0

Tack för att du svarade 😀 #3

ElsaN.01
0

Jag tycker att det beror helt på hur mycket utrymme det finns. Om man har möjlighet att ha kaninen frigående inomhus (antingen i ett/några rum eller hela huset) så är det lika bra som att ha ett stort ute-hägn, jag tycker att man ska välja det störta möjliga alternativet. 

Man har det lättare att umgås med kaninen om den går fritt inne, med det blir ,som tidigare skrivit, svårare att hålla rent. Kaniner går att göra rumsrena utan större problem men halm, hö och underlag har en tendens att hamna lite över allt😉

Jag personligen har mina kaniner ute då min pappa inte låter dem gå fritt inne. Jag umgås med dem några timmar varje dag och måste erkänna att det är mycket svårare när vädret tryter. Allt beror på hur bekväm man är som person, man kan ju alltid pälsa på sig🙂

EmmasBella
0

Själv har jag inne och som dom säger så blir det ju mer städning! Kaninerna kan bli mer tama inne men kan även bli lika ute, det är som en smaksak själv har jag haft båda, och om du tex börjar med inne sen om du tycker det var dåligt på nått sätt så är det ju bara att ta ut! Men ta aldrig ut en innekanin på vinter isånnafall måste man byta på vären/sommaren! :)

Emma135
0

Hej, jag har mina kaniner inne på vintern och ute på sommaren, mina kaniner var jätte rädda i början och gick ej att bäras och ville inte alls att jag skulle stoppa in handen i buren, men nu när jag har tagit ut dem så söker dem verkligen efter mig och står och väntar på mig vid öppningen. så det varierar ju skulle jag gissa på.

Sonja003
0

#5 #6 #7 Tack så mycket! ;)

Fridaaaa
1

Mina är det ingen skillnad på om de bor inne eller ute med tamheten.
Ute har mina möjlighet till större utrymme än inne samt kan gå ute i hagarna året om. 
Men beror helt p hur mycket tid man lägger på sin kanin också oavsett om den bor inne eller ute

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Mina är lite skumma på det sättet, de är för det mesta innekaniner och har varit så ända sen de var små, men går ute i rasthagen så fort vädret är okej och de verkar må mycket bättre utomhus. Inne (frigående i ett rum) söker de inte alls lika mycket kontakt som de gör när jag sitter med dem i hagen. De blir på bättre humör utomhus, inte lika blyga och är piggare :) Så jag föredrar att spendera tid med dem ute faktiskt, för att förbättra kontakten mellan oss. De uppskattar också bytet av miljö (bur, lekrum, rasthage).

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Zachapacka]
0

Ute är mycket mer naturligare, Och de flesta kaniner mår bäst ute. Men tänkt på att ha stor bur och ofta vara med kaninerna. Har du kaninen innomhus bör du enligt mig ha den frigående i åt minståde ett rum

emms
1

Ensam kanin - inne

Kanin i par/grupp - ute

Tycker att ensama kaniner trivs bättre inne då de får mycket mer stimulans från oss människor. Men kaniner i par utomhus får gräva och beta och utföra naturliga beteenden mer vilket dom mår bra av. Och eftersom dom har varandra så får dom stimulans av varandra. 🙂

Emma

Idakarrlsson
1

Enligt mig beror mkt på utrymme. Jag tycker inte det är rättvis för en kanin att sittan i en 120×60 bur hela dagen och komma ut på en liten yta nån gång under dagen. För mig skulle det passa bättre att ha kanin ute då jag både kan ha större bur men även större rashage där. Allt beror på hur du har det hemma. Om du ska ha en kanin inne får du som det skrivs ovan, lite mer arbete med städning. Jag tycker även du ska ha en stor kaninsäker yta där du kan rasta din kanin. För mig är det bättre utomhus pga det jag nämt ovan + så tycker jag det är mer naturligt för en kanin att vara ute. Och att kaniner blir tamare inomhus stämmer inte helt enligt mig. Dem kanske blir tamare fortare pga av att människor rör sig runt kaninen hela tiden. Men om du kämpar och umgås med din utekanin kan du få dem lika tam :) Lycka till! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎