Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1591 ggr
Rorvers
0

Biten i örat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick nyss ut för att ta in min kanin från hagen och då sitter han och trycker i huset. Ser att hans tips? på örat saknas?? Han verkar stressad men lugnar sig fort och blir sitt vanliga jag efter att jag klappar honom. Lite skärrad fortfarande. Det blöder inget från såret och han verkar ha kissat på sig. Förstår inte vad som han hänt?? Vi har varit ute hela dagen, det måste ha hänt under en kort stund. Finns ingenting han kan skada sig på i hagen och skulle de ha varit en räv känns det som den skulle ha tagit hela honom. Kan det vara en fågel? Ganska många skator, kråkor här. Han äter iallafall och dricker. Usch känns hemskt att behöva lämna han ute i buren inatt, jag har bäddat med massa varmt. Imorgon ringer jag veterinären det första jag gör. Han har inte skador på andra delar av kroppen. Så himla konstigt att den bara tog en del av örat, men tur. Varnar för bilden om någon är känslig.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Usch, stackars liten! Ja, ring veterinären i morgon, bäst att de kollar på såret. Hoppas allt går bra!

Elsaharr
0

Nämen lilla stackaren då :( Kramar till både dig och kanin!

Zingo ;D

aliiciaj
0

Det är ju försent stt sy nu tyvärr. Men om det ändå inte blödde så behövdes det kanske inte sys. För om man ska sy ska man göra det inom de närmsta timmarna för man behöver färsk sårvävnad.

fsigge
0

Nämen stackarn! Det var inget litet sår. :( Det är bara att åka till veterinären.

Frida

Rorvers
1

Nu har jag varit hos veterinären. Hon tyckte att såret hade torkat ihop av sig själv bra. Hon rengjorde och skickade även med smärtstillande. Nu ska han bo inne tills såret läkt så inga insekter är där och äter. Jag är glad att det inte blev värre än såhär! Nu har jag även sett att han verkligen är lugn vid nya situationer. Hela bilresan låg han och sov och hos veterinären var han samarbetsvillig. Kul att se :-)

[Sockertoppens_kaniner]
0

#5 Skönt att höra! :)

Rorvers
0

Är det vanligt att kaniner blir väldigt trötta av en sån här händelse? Han äter och dricker bra, men ser risig ut och sover ofta Under dagen och djupt han brukar oftast hoppa upp när man kommer men nu är det nästan så att man måste ruska om honom för att väcka honom. Kan det vara smärtstillandet som gör att han blir trött?

Smultrondraken70
0

#7 ja det tror jag, och själva skadan och antagligen chocken också. Det tar på hans krafter så han behöver nog vila mycket nu. Piggnar han inte till inom de närmsta dagarna skulle jag nog ringa vet och rådfråga. Stackars liten, hoppas han blir frisk fort!

Idlil
0

Min kanin blev också av med en bit utav örat, det läker fort o bra nu är de en super fin kant, inge behövdes sys o de blödde som du berättar, liknar din kanins bett. Vi tvättade och satte på antibiotika salva på såret. De har så bra läkkött kaniner så nästan ingenting behövs. Hon blev av med en heldel bråsk hon med, de läker fint ska du se. Håll koll så det bara inte blir varmt, irriterat osv så fixar det sig. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta