Hjälp!
Hej jag behöver verkligen hjälp. Min kanin är 11 månader och han är väldigt snäll. Han bits inte eller något. Det går att klappa honom utan att han gör något eller attackerar. Men jag kan inte bära honom för då får han panik. Han blir antingen rädd och hoppar ner och ja. Och sedan när jag tar ut honom så vägrar han vara med mig utan springer direkt under köksbordet. det är ganska trist. :/. Han har inte alltid varit såhär för förut så kunde man bära honom. Jag vet inte om jag skrämt honom, men tror ni att det går att fixa?
Alla kaniner gillar inte att bli burna, de är bytesdjur 🙂
Zingo ;D
http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp Den här sidan beskriver bra hur man ska göra för att kunna lyfta en kanin. Jag har haft god nytta av den.
Vi har två kaniner varav en är lätt att bära, och verkar tycka det är rätt ok, den andra får totalpanik av att fötterna lämnar marken, vi har bara accepterar att hon är sån och undviker att lyfta henne. Annars är hon snäll och gosig, men vill ha markkontakt som sagt var. Antingen försöker du träna din kanin ( länken som #2 ger är riktigt bra), eller så accepterar du att han inte gillar att bli lyft bara.
Min hane avskyr att bli buren, har alltid gjort. Jag gör så att jag bara lyfter honom när det absolut är nödvändigt, Annars kan man börja träna de genom att man börjar lyfta upp bara framtassarna, sen bara bakbenen. Så har jag gjort på tidigare kaniner, och det har fungerat suveränt :)