När jag ska duscha
När jag ska duscha han spratlar han mycket det är inte rolig vad ska jag göra
Varför duschar du han? Vad jag vet brukar man inte tvätta kaniner så länge de kan ta hand om sig själva.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Men han bli jätte lerig när han är i hagen för det är en stor pöl med lera över hela buren
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Nej jag bor i läggenget vi har inte plats
Sluta placera han ute i leran då? Fixa marken? Gräv upp och lägg ny grund?
Men varför tar du ut honom i leran då? Man ska absolut inte duscha kaniner om det verkligen inte är absolut nödvänligt, de kan dö av rädsla.
Jag skulle sluta ta ut kaninen i hagen om den bara är en stor lerpöl, välj en annan plats eller vänta tills marken torkat upp. Måste du absolut tvätta kaninen så torka den med en fuktig handduk, duscha aldrig kaninen. Handduken lär bli lerig men leriga handdukar får man ofta ta som djurägare om man har djuret ute. Kaniner som blir för blöta kan gå in i shocktillstånd och dö, inte konstigt att han sprattlar, det är jätteobehagligt för honom!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Sluta duscha din kanin! Det sabbar hela kaninens balans i huden och pälsen. De varma vattnet och ångan kan göra kaninen sjuk och förkyld.
Frida
Ursäkta, det är inte roligt för dig att han sprattlar? Du ska inte duscha honom! Och det är helt ditt fel som låter honom springa i leran. Gå ut med honom på selepromenader istället om du nu inte kan flytta hagen! Kan va ok att ta med en blöt handduk om kaninen är bajsig i rumpan eller liknande men nu är de ju ditt fel som släpper ut honom i en lerig Hage. Om du badar kaninen rubbar du dens naturliga fettbalans och kaniner är även väldigt känsliga för att bli nedkylda vilket leder till förkylning och lunginflammation så sluta bada honom!
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Byt plats på hagen om det går eller ha inte honom där alls när det ärlera. Inte bra att bada kaniner om man kan undvika och det hade du kunnat undvika genom att inte ha honom i lera.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skulle han bli smutsig så går det utmärkt att blöta en handduk och badda på de smutsiga partierna. T.ex. tassarna. Han blir givetvis inte kliniskt ren men det sista sköter han bra själv. Och som andra säger. Placera inte honom där det är lerigt.
Bada är som andra sagt inte bra för kaninen och orsakar bara massor onödig stress. Lätt att han halkar, du håller hårt och han sprallar osv, osv, så att han skadar sig ordentligt istället.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Men ska jag ut och gå med han i sele mitt i staden
#12 Nej det är inte bra men måste ju finnas annat ställe som inte är lera på. Eller får att motionera inne och sen motioneras ute när det inte ärlera helt enkelt.
Duscha varje gång pga lera ör inte bra för honom
Ska jag ha han lös i lägenheten ist?
#15 Ja varför inte? Spärra av så att han inte kommer åt sladdar och farligheter.
Våra går lösa i köket. Går utmärkt. Sladdsäkra, trasmattor på golvet om det är halt, toalåda. Vi bor också i lägenhet.
#15 Många har sina kaniner lösa. Antingen kaninsäkrar man rummet/huset/lägenheten eller så köper man in lite kompostgaller och begränsar deras område på det viset.
#15 Brukar inte din kanin få komma ut ur buren annat än när den är utomhus i sin Hage?
Jag skulle ta in kaninen och låta den vara frigående om ingen möjlighet till utehage finns.
Kan du inte åka till någon liten skog och gå ut med honom där?
Men vad ska jag göra så han inte spratlar så mycket han kan ju inte vara täkt av lera
#21 Du har ju fått bra tips?? Vad är det du inte förstår? Ta en blöt handduk och torka av honom. Sen så sköter han resten själv! Och sluta ta ut honom i leran.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#22 sluta det var inte snällt sakt :,(
#24 Exakt vad var inte snällt sakt? Du bad om råd,du fick råd, du förstod inte och jag förklarade. Elakt? Nej tror inte det.
// Linah
Gerbilsidan
#24 Nej men inte elakt heller. Bada/duscha inte en kanin. Ha honom inte i leran så blir han inte lerig helt enkelt.
Zingo ;D
jo det var jätte elakt :,( Min man vill inte ha kaninen i huset för att den kommer kissa på väggarna då …….. …… ska jag flytta buren kommer han bli rädd då för att det är inte bra för kaninerna att flytta har jag hört
Ursäkta TS men du driver med oss eller?! 😉
#29 va vad menar du
#29 Jag börjar faktiskt fundera på samma efter att hen även skrivit på gerbiler iFokus,.
// Linah
Gerbilsidan
#28 nej det var inte elakt? Om du nu tycker att det var såå elakt exakt vad är det som är så dumt? Jag skrev ju bara exakt samma som alla andra och av 20 andra personer är det just jag som är elak? Varför?
// Linah
Gerbilsidan
Tycker att många ibland har en ganska vass ton? Det finns personer mellan alla möjliga åldrar här inne och tycker att man ibland behöver tänka efter lite hur man skriver :) Man behöver inte skälla på någon så fort någon är lite ovetande om något, alla har vi ju varit nybörjare. Och som dom andra sagt, skippa gärna badandet och torka av kaninen istället. Kaninen kommer uppskatta det mer, och fixar det lilla som är kvar själv :) Om han sprattlar när du håller honom och ska torka honom, så sätt han bara i knät o torka magen och tassarna en i taget :)
Medarbetare på Jättekanin.
Ingen fara att flytta kaniner.
Och kastrering kan man göra för att slippa ev skvättande.
Attbada kaninen och låta den gå i lera jämt är inte bra kaninhållning
#33 Tack….. jag kan ha lite svårt att uttryka mig och ta in information men jag kan inte göra något åt det :,( så det är okej att flytta kaninburen då….. då ska jag göra det :-)
#35 Ja det är bara att flytta den. Kaninen kommer inte att bry sig.
Tack behöver inte mer svar…. :-)
Vad bra! :) #37
Zingo ;D
Jag har aldrig varit med om att en kanin kissar ner alla väggar för att den går fritt i ett rum
Skvätter din kanin på väggarna kan du kastrera honom. Då kan du ha honom springandes inomhus.
Emma