Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 900 ggr
Katniss
0

Klippa klor

Antons klor behöver klippas, men jag har lite problematik med det. Han låter mig inte hålla upp tassen när jag ska klippa och han tillåter inte att man rullar in honom i handduk. Vad bör jag göra? Att åka och få hans klor klippta är ett alternativ, men vill först och främst kunna göra det själv. Tacksam för svar :)

R.I.P. Anton 💔

Evilina
0

Har du en förälder/kompis som kan hjälpa dig så kan den ena hålla kaninen med ryggen bot bröstet och så klipper den andra. Går på bara några sekunder, men det gäller att man är bestämd och inte rädd.

Katniss
0

#1 Okej, får testa.

R.I.P. Anton 💔

ra-17
0

Jag brukar göra så, att en klippper och en håller. Det fungerar bra! Se bara till att den som klipper vet vad den gör. 😉

[Melbun]
0

Brukar också ha en som hjälper till. En sitter på en stol med kaninen helt vanligt i knäet och håller så den inte springer iväg. Då kan man ganska enkelt klippa klorna utan att behöva dra i tassarna som det blir när man gör det själv. Man håller bara upp dem lite försiktigt och det blir en ganska bra position för att klippa. Min kanin fixar inte att vara i "sittposition" med ryggen mot bröstet som ovanstående nämnde. Även om någon annan håller i honom så sparkar han som tusan och då kan han ju skada sig. Annars en bra metod om den fungerar så du får testa dig fram :)