Rinnande öga!!
Hej!
Jag märkte nyss att det rinner från Zingos ena öga. Det är som vitaktigt kladd.
Vad ska vi göra? Är hemma själv så har ingen möjlighet att ta kaninen till veterinären först klockan 4!
Är detta allvarligt?
Zingo ;D

Med vår erfarenhet nyligen är det viktigt att kolla upp, ring och boka tid hos veterinär! Det är väl inte ett akut nödläge, men följ upp!
Är det en kanin med mycket päls? Ibland fastnar det päls i ögat och då kan man badda med tops och koksalt vatten. Hoppas allt löser sig!
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
för hoppnings vis är det inget allvarligt men det måste kollas upp pga att horn hinnan kan ha skadats och gör då ögat irriterat och rinnande, har du möjlighet att ta en bild? kolla också ögon vitan så den ser ok ut.
Hade en kanin som hade rinniga ögon, precis så som du beskriver. Vi var hos veterinären flera gånger, dom visste inte vad som var fel. Vi fick bland annat ögondroppar och sedan en salva på gul tub att ge i ögat. Dom hittade ingen lösning och han blev bättre från och till. Jag tycker du borde ta din kanin till veterinären så fort du kan. Tills dess kan du försöka hålla rent runt ögat, men peta inte för mycket då det kan bli irriterat. Håll ögonen öppna för andra symptom. Rinnande ögon kan bero på en rad olika saker. Behöver inte vara farligt men viktigt att kolla upp :) Hoppas det går bra för er!
Medarbetare på Jättekanin.
Zingo ;D
Friska ögat
Zingo ;D
Friska ögat igen, funka inte
Zingo ;D
Kan ju vara pasteurella :(
#10 Ja set är det jag är orolig för :(
Zingo ;D
Det går nog bra för honom :)
Mamma vill inte åka till vet, hon säger att eftersom att han äter och dricker är det ingen fara!? Men det är det väl inte! Kan jag göra något för honom nu tills mina föräldrar kommer hem? Hur utvecklas pasteurella senare?
Zingo ;D
Nu helt plötsligt verkar det bättre. Han är mycket piggare och ögat verkar inte irriterat längre. Han kisar inte. Ögat ser likadant ut som det andra :D
Zingo ;D
även om det inte syns kan det vara en skada på hornhinnan :/ och senare blir då ögat skadat, samt kan grå starr bildas.
Han kanske bara hade något i ögat. :)
#17 Ja, det har ju blåst nå in i Norden så antar det :)
Zingo ;D
#18 Då kan det även bero på blåsten. :)
Våra kaniner har också varit så men det har blåst så fruktansvärt här så kan nog har kommit in smuts eller nått:) Badda varje dag och håll päls och annat så långt bort från ögat. Nu är mina kaniners ögon bra:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html